خوانندگی پاپ و سنتی رویای بسیاری از افراد به ویژه قشر نوجوان و جوان است. این مطلب را به نکات و ترفندهای صداسازی و تاثیر آن بر مهارت خوانندگی اختصاص دادهایم تا بتوانید در رمزگشایی استعداد خود موفق ظاهر شوید. تسلط بر روی متدهای صداسازی یکی از اولین و تاثیرگذارترین مواردی است که هر خوانندهای نیاز دارد آن را کسب کند. پس پیشنهاد میکنیم سایر مطالب مربوط به صداسازی و پرورش صدا را مطالعه کنید، به موارد مطرحشده با دقت و استمرار عمل کنید و پیش از آغاز و در حین یادگیری آواز و خوانندگی، به صورت مداوم و پیوسته از آموزههای مجموعه آنلاین ویدیویی آموزش صداسازی استفاده کنید.
هنر موسیقی جاده بیانتهای است که باید مبانی و مفاهیم اولیه به ویژه در زمینه آموزش صداسازی را آموخت تا بدون چالش پلههای موفقیت را پیمود و جلوی بدیعی از استعداد نبوغ خوانندگی را به نمایش گذاشت.
اهمیت یادگیری ترفندهای صداسازی استاندارد
موسیقی اقیانوس بیانتهایی است و سبکهای مختلف خوانندگی پاپ و سنتی در بین هنرمندان خواننده متداول است. یکی از نگرشهای رایج اما غلط در بین اهل فن، وابستگی مطلق آموزش صدا به سبک موسیقی است به طوری که برای عرضه هنر وجودی در سبک آواز سنتی و یا قطعات پاپ نیاز به یادگیری صدا سازی از طریق روشهای متمایز است اما حال خوشبختانه اساتید سرنخهای آموزشی را به گونهای واکاوی کردهاند تا هنرجویان تازهکار نیز بدانند بین صداسازی نوین و آموزش غلط برخی افراد، تفاوت بسیاری وجود دارد.
زمان میتوان شاهد صدای غنی و روح نواز نغمههای یک خواننده در حین آواز خوانی بود که فرد بتواند ذوق و توانمندیهای درونی را با استفاده از امکانات صوتی بدن خویش به تصویر بکشد و همچنین عیار هنر درونی را با تجربه دلنشینی که از طریق سرمایهگذاری آموزشی بر سبک مربوطه کسب کرده است، نشان دهد.
بسیاری معتقدند صداسازی نمایش بیرونی عملکرد اولیه است به همین دلیل نیاز است افراد با شکستن مرزهای درونی، آگاهی نسبت به بدن که در واقع یک موهبت ارزنده نیز هست را کسب کنند.
به یاد داشته باشید تنها شناخت بر جغرافیا امکانات صوتی بدن، کافی نیست، بلکه باید با تمرکز بر دانش و تجربه، پشتیبانی قدرتمندی از استعداد درونی داشت تا کارایی خیرهکنندهای را به نمایش گذاشت.
زمانی فرد لقب یک خواننده حرفهای و صاحب سبک را میگیرد که بتواند اجرای فاخری را نیز به تصویر بکشاند. صداسازی در واقعی مقدمهای است تا تاکتیک های مهیج را آموخت و هنر وجودی را با کنترل بر مهارتهای ذاتی بدون رنج و سختی کشف کرد. ارتقای کنترل و رهایی صدا، می تواند اوج مهارت و تبلور روح هنری نیز باشد.
تفاوت وجودی نوازندگی و خوانندگی پاپ
موسیقی جاده بیانتهایی است که علاقمندان به نوازندگی سازهای مختلف و خوانندگی، علیرغم وجوه مشترک برای نمایش توانمندی، تفاوتهایی نیز دارند. نوازندگان سازهای موسیقی با تسلط بر زیر و بم تکنیکها و مفاهیم میتوانند نغمههای آوایی شگفتانگیزی را تولید کنند که همنشین همیشگی شنوندگان شود اما هنرمندان آواز خوان علاوه بر پیمودن این گامهای آموزشی نیاز است همواره ساز درونی خود را کوک نمایند در غیر این صورت سرمایهگذاری بر صدا و استعداد چنگی به دل نخواهد زد، بیجهت نیست که افراد بسیاری که سودای خوانندگی در سر داشتند نتوانستند پیشرفت قابل ملاحظهای کسب کنند و حال علیرغم انس و الفت، خوانندگی حرفهای به عنوان یک تفریح معمولی انتخاب شده است.
اهمیت آموزش اصولی خوانندگی پاپ و سنتی
موسیقی در رگ و خون مردمان ایرانی جاری است، بسیاری مایلاند با رمزگشایی از استعداد خوانندگی پاپ و تولید قطعات فاخر، نگاهها را جلب کنند. دنبال کردن آموزشات غیرعلمی که چندان پشتوانه محکمی ندارند میتواند به عنوان بنبست آموزشی مطرح باشد حتی اگر این اطلاعات، سینه به سینه از اساتید منتقل شده باشد، بنابراین اگر میخواهید این محدودیتها را پشت سر بگذارید و بدون آشفتگی و اندوه، لذت واضحی از ذوق و توانمندی خود را شاهد باشید، نیاز است آموزشهای صحیح و اصولی را پیگیری کنید تا همچون پیشکسوتان چیرهدست و ماهر در سبک موسیقی خود، شاهکار آوایی را به یادگار بگذارید.
چگونگی یادگیری ترفندهای صداسازی
حالا اگه با اهمیت علم صداسازی آشنا شدهاید، شاید مایل باشید که گامهای آموزشی خود را درست بردارید تا اسیر وضعیت آشفته موسیقی که حال جولان گاه افراد بی نام و نشان شده است نشوید، اما باید بپذیرید که زمانی این هدف میسر میشود که تمامی اصول رعایت گردند در غیر این صورت، دست یافتن به محدوده های صوتی تبدیل به رویایی دست نیافتنی خواهد شد.
حتماً شما نیز در اطرافتان، افراد تازهکار که در حال پیمودن الفبای آموزشی آواز هستند را دیدهاید که نمیتوانند حتی در منطقه بم نیز صدای خود را رها کنند و با پیش رفتن به سمت های بالاتر نت، نه تنها آوازی دلنشین به گوش نمیرسد بلکه یاد آور صدای نعره و عربدهکشی نیز هست.
این رفتار غلط میتواند پیامدهای جبرانناپذیری را به همراه داشته باشد، کمترین نتیجهی آن آسیب به تارهای صوتی است به طوری که هنرجو، رفته رفته سرخورده و ملول آموزش را رها میکند.
راهکار درست و تاثیرگذارِ صداسازی
اگر از هنرجویان که چنین رفتاری را به نمایش بگذارند بپرسید، در زمان گام برداشتن به سوی نتهای بالا چه فرآیندی رخ میدهد، حتما اشارهای به تنش و انقباض میکنند که رهایی از این چالش بدون فریاد زدن ممکن نیست. متاسفانه طراوت آوایی و گفتار طبیعی نیز تحت تاثیر قرار میگیرد به طوری که وضعیت آشفته از اصوات نازک و ضعیف از نظر رنگ و رزونانس پدید می آید.
هنرمندان برجسته که رزومه درخشانی با اجرای قطعات فاخر برجای گذاشتهاند، همواره به هنرجویان مبتدی توصیه می کنند که از انقباض و فشار بر صدای نازک بپرهیزند، با تمرین و ممارست میتوان این جاده بی انتها را سریعتر پیمود و ترکیبی از رنگ های دیگر را با صدای سر ادغام کرد، این کار لذت واضحی را به شنونده منتقل میکند. حال بسیاری این صدا را صدای میکس معرفی میکنند.
افت و خیزهای یکباره و فشار به تارها و حنجره میتواند همچون ویروس مخربی، هنر وجودی فرد را مدفون کند. بیجهت نیست که در اغلب متدها همچون سینگینگ ساکسس، تاکید بر آرامش و ریلکس بودن شخص است تا در سایه آن ماهیچه، گلو و حنجره نیز فشاری را احساس نکنند، نتیجه این رفتار زمانی مشخص میشود که تارها در مسیر ملودی بالارونده و پایین رونده حرکتی آسوده دارند و انقباض، مانع شکوفایی کارایی نیز نمیشود.
نکات اولیهی ترفندهای صداسازی
وضعیت فالستو در واقع اصطلاحی است که برای پیشگیری از باز شدن تارها به کار میرود، آواز خوان می بایست کنترل بالایی بر گفتار خویش داشته باشد تا به شکل یکنواخت، هارمونی جذابی به نمایش بگذارد که حاصل جایگزینی صدای نازک و لطیف بر صدای پرفشار قدیمی است. این اقدام به ظاهر ساده میتواند خستگی و رخوت را از تن شما با نمایش صدایی رویایی و مهیج دور کند.
تکنیک ایجاد وضعیت gn بهینهسازی را فراهم میکند، فارینکس به عنوان بخشی در قسمت پشتی حفره دهان و بینی قرار گرفته و عملکرد آن را تشدید صدا بیان می کنند, البته طراوت آوایی نیز مدیون عملکردی است که تنش را از روی ماهیچهها و تارها برمیدارد.
اگر میخواهید تصویر بهتری نسبت به این اتفاق داشته باشید، میتوانید انداختن توپ بسکتبال را در پرش سه گام در نظر بگیرید. فارینکس شرایط مهیجی را فراهم میکند تا خواننده، بدون چالش از تشدید و بزرگ شدن صدا و انعکاس آن لذت ببرد.
به یاد داشته باشید کسب این مهارت نیاز به زمان دارد. تمرین، پشتکار و تکرار معقولانه رمز باز کردن این گنج ارزشمند هستند. متاسفانه برخی از افراد با تعجیل و بی صبری نه تنها از شکوفایی این موهبت لذت نبردهاند بلکه حال سرخورده و ملول، اسیر بنبستهای آموزشی نیز شدهاند.
پیشکسوتان که کولهباری از تجربه و آثار پر بار را به دوش میکشند همواره معتقدند صداسازی به عنوان یک علم میانرشتهای است بنابراین برای آموزش الفبای صداسازی و پیمودن پلههای موفقیت نیاز است در جوار معلمانی که علم و آگاهی خوبی نسبت به آناتومی صوتی انسان دارند، تکنیکها را آموخت در غیر این صورت فرد نه تنها در رمز گشایی از مشکلات آوایی موفق ظاهر نخواهد شد بلکه رمق و انرژی خود را صرف تمرینهای بینتیجه خواهد کرد.
سخن پایانی
علم صداسازی میتواند گامهای آموزشی را تبدیل به نمایش استعداد و توانمند کند بنابراین اساتید مدرس آواز علاوه بر داشتن تحصیلات عالیه موسیقی باید خود نیز رزومه و تجربه گرانبهایی داشته باشند که بیانگر سلیقه موسیقی در تربیت هنرجویان باشد.
به یاد داشته باشید که داشتن استعداد ذاتی خوانندگی پاپ و یا کسب مدارج بالای در زمینه موسیقی به تنهایی برای یک مدرس کافی نیستند که هر یک در نبود دیگری میتواند فضایی سردرگم کننده برای افراد تازه کار فراهم کند. دانش، تجربه و داشتن آثار قدرتمند از جمله پیش نیازهای تاثیر گذار برای انتخاب یک مدرس خوانندگی پاپ و سنتی توانمند است.