وقتی به طور منظم با افرادی که در حال یادگیری گیتار هستند صحبت کنید، متوجه می‌شوید که از درد بازو، مچ و انگشت شکایت دارند. نه تنها این، بلکه وقتی از مردم دلیل این که چرا گیتار را رها کردند می‌پرسید، اغلب با این پاسخ مواجه می‌شوید که نواختن گیتار برایشان دردناک بوده و به همین دلیل دست کشیده‌اند. استفاده از تکنیک دست چپ گیتار که در این مقاله توضیح داده شده برای عبور از این آسیب‌ها مهم است. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چگونه این کار را انجام دهید. به عنوان مثال، چگونه گیتار خود را نگه دارید و چگونه نت‌ها را فشار دهید تا از درد و آسیب جلوگیری کنید. تا پایان این مقاله، شما قادر خواهید بود تکنیک، موقعیت انگشت و مچ خود را ارزیابی کنید تا گیتار را بهتر و بدون درد بنوازید.

این تکنیک را در ۳ نکته تقسیم می‌کنیم تا مطمئن شویم که هیچ دردی نخواهید داشت:

۱. گیتار را روی پای خود صاف نگه دارید

بسیار مهم است که گیتار را روی پای خود صاف نگه دارید. ما گاهی اوقات وسوسه می‌شویم که با زاویه دادن گیتار به سمت خود، به کاری که انگشتان‌مان انجام می‌دهند نگاه کنیم. در عکس زیر ببینید چه کاری نباید انجام دهید:

کج کردن گیتار
هیچ گاه گیتار را به سمت خود کج نکنید

با زاویه دادن گیتار به سمت خود، یک موقعیت غیرعادی برای مچ دست و ساعد خود ایجاد می‌کنید که بسیار آسیب‌زننده است و عمر نوازندگی شما را به شدت کاهش می‌دهد.

برای صاف نگه داشتن گیتار، می‌توانید از یک بالشتک کوچک یا یک تکیه‌گاه گیتار استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند تا گیتار را در وضعیت صحیح نگه دارید و از فشار آمدن به مچ دست و ساعد خود جلوگیری کنید.

زاویه دادن گیتار به سمت عقب، حتی یک به مقدار خیلی کم، می‌تواند باعث درد مچ دست و بازو شود. بنابراین، مهم است که گیتار را صاف نگه دارید. برای اینکه ببینید چگونه این کار را انجام دهید، به عکس زیر نگاه کنید.

تکنیک دست چپ گیتار
گیتاریست گیتار را روی پای خود صاف نگه داشته است

اگر به عکس بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که:

  • یک انحنای طبیعی در بدنه گیتار وجود دارد که زانوی نوازنده به خوبی در آن قرار می‌گیرد.
  • بازوی راست نوازنده قسمت بالای بدنه گیتار را در جای خود نگه می‌دارد.
  • این بدان معناست که دسته گیتار در همه جهات حرکت نمی‌کند.
  • هنگام گرفتن آکورد، انگشتان دست چپ روی دسته گیتار به راحتی حرکت کنند. این مساله نیز بسیار مهم است.

۲. نت‌ها را عمود بر دسته گیتار فشار دهید

هنگام گرفتن فرت‌ها، مهم است که انگشتان‌تان را عمود بر دسته گیتار نگه دارید. این به شما کمک می‌کند تا کم‌ترین نیروی ممکن را برای فشار دادن سیم‌ها اعمال کنید و در عین حال نت‌هایی با صدای واضح و شفاف داشته باشید.

برای جلوگیری از درد و آسیب، هم‌چنین مهم است که از فشار دادن بیش از حد سیم‌ها خودداری کنید. فقط به اندازه‌ای فشار دهید که نت به درستی به صدا درآید.

بنابراین، یک حالت صحیح برای قرار دادن انگشتان روی دسته گیتار، مانند عکس زیر است.

تکنیک‌های دست چپ گیتار

به فلش های قرمز توجه کنید. انگشتان باید عمود بر دسته گیتار قرار گیرند.

در این عکس، گیتاریست انگشتان خود را به درستی روی دسته گیتار قرار داده است. انگشتان او عمود بر دسته گیتار هستند و برای به صدا در آوردن نت‌ها به اندازه کافی فشار می‌آورند.

قرار دادن انگشتان به طور صحیح روی دسته گیتار برای نواختن گیتار به طور صحیح و بدون آسیب رساندن به انگشتان بسیار مهم است.

اکنون دو نمونه از حالت اشتباه را به شما نشان خواهم داد.

تکنیک دست چپ گیتار
انگشت سوم را خیلی بالا گرفته است

و تصویر پایین یک مثال از کسی است که انگشتانش به اندازه کافی بالا نرفته‌اند! هدف باید این باشد که انگشتان را به صورت عمود قرار دهید.

تکنیک دست چپ گیتار
انگشتان به اندازه کافی بالا نیستند

دانلود pdf مطلب بهترین تکنیک دست چپ گیتار
با تکمیل این فرم، شما هم‌چنین از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

۳. تکیه‌گاه مچ دست‌تان را پیدا کنید

مچ دست شما باید در یک حالت تکیه‌گاهی راحت قرار داشته باشد تا از فشار آمدن به آن جلوگیری شود. در واقع، مچ دست شما نباید خم یا کشیده شود.

برای پیدا کردن بهترین حالت تکیه‌گاهی برای مچ دست، سعی کنید مچ دست خود را در یک خط مستقیم با ساعد خود نگه دارید. هم‌چنین می توانید از انگشت شست خود به عنوان تکیه‌گاه مچ دست استفاده کنید.

اگر در ابتدا گیتار را صاف گرفته باشید (مرحله ۱) و سپس مطمئن شوید که انگشتان‌تان عمود هستند (مرحله ۲)، اکنون مچ دست شما تقریبا در حالت طبیعی خودش باید قرار گرفته باشد.

مدام این سوال را از خود بپرسید: «برای این که این انگشت صاف باشد، مچ دست من در حالی که خیلی آرام حرکت می‌کند باید به کجا برود تا به آن انگشتان برای نواختن این نت کمک کند؟».

تکنیک دست چپ گیتار
در واقع محل قرارگیری مچ جایی مانند اینجا خواهد بود

در قسمت قرمز رنگ، جایی را که انگشتان به هم می‌رسند، درست زیر دسته گیتار مشخص شده است (فلش قرمز). مچ دست کمی از اینجا عقب‌تر است. بنابراین، درست زیر دسته گیتار نیست، بلکه کمی از آنجا پایین‌تر است.

برای تکرار آنچه در بالا گفته شد، هدف قرار دادن مچ دست در جای خاصی نیست. بلکه این است که به آن اجازه دهید حالتی را پیدا کند که به انگشتان کمک کند تا به انگشت‌گذاری عمود بر روی فرت‌بورد دست یابند.

نکات تکمیلی

  • هنگامی که تازه شروع به نواختن گیتار می‌کنید، انگشتان شما به طور طبیعی ضعیف هستند. این اشکالی ندارد. قدرت انگشتان شما در طی چند هفته افزایش می‌یابد.
  • نواختن با تکنیک جدید دست چپ گیتار ممکن است کمی زمان ببرد. پیشنهاد می‌شود اگر تمام این موارد برای شما جدید است، برای دوره‌های کوتاه (شاید 5 دقیقه) تمرین کنید. مثل همیشه، اگر متوجه درد واقعی شدید، ادامه تمرین را متوقف کنید و حتما قبل از تلاش دوباره برای نواختن، استراحت کنید.
  • هدف اصلی در این مقاله این است که انگشتان شما به صورت قائم و در زاویه‌های قائمه قرار گیرد – بدون اینکه آنها را مجبور به حرکت و یا فشار خاصی کنید و یا آسیب بزنید. بهترین حالت مچ دست خود را پیدا کنید. این موضوه برای نواختن گیتار یک موضوع حیاتی است، بنابراین احتمالا چیزی باشد که چند جلسه طول بکشد تا به آن عادت کنید.

اکنون که بهترین تکنیک دست چپ گیتار را مشروح فرا گرفتید، زمان آن است که گیتار را بردارید و این موارد را امتحان کنید. اولین جلسه رایگان مجموعه گیتار کلاسیک را تماشا کنید و به یاد داشته باشید که با تلاش و دقت می‌توانید خیلی زود به تسلط کافی برسید.

گیتار کلاسیک خنیاگر