خنیاگر
اخیرا بیشتر جست‌وجو شده‌اند
هنهنگگیتار
Loading...
عود پیشرفته (شیوه اختصاصی)-علی پژوهشگر
عود پیشرفته (شیوه اختصاصی)
علی پژوهشگر
توجه
ترافیک مصرفی خنیاگر برای کاربران داخل ایران نیم‌بها محاسبه می‌شود.
عود پیشرفته (شیوه اختصاصی)
محتوای این مجموعه، معادل ۵۰ هفته کلاس حضوری است
هر جلسه در بالاترین کیفیت به‌طور میانگین ۲۰۰MB است مصرف اینترنت کاربران داخل ایران ۱۰۰MB محاسبه می‌شود
Loading...
ضمانت یادگیری - بازگشت وجه تا ۱۵ روزدر صورتی که این آموزش برای شما مفید نباشد تا ۱۵ روز پس از خرید، کل مبلغ پرداختی شما را برمی‌گردانیم
ضمانت یادگیری - بازگشت وجه تا ۱۵ روز

جلسات

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
فایل‌های تکمیلی دوره

کتابچه رایگان آموزش نت‌خوانی

الفبا و زبان موسیقی را به ساده‌ترین شکل با خنیاگر بیاموزید

توضیحات

علی پژوهشگر
در این مجموعه یازده قطعه انتخاب شده است که این قطعات پس از اجرا توسط استاد، کاملا توضیح داده می‌شوند و نکات آنان ذکر می‌گردد. این قطعات از اساتید مختلف موسیقی ایرانی هستند.
موسیقی هدیه دهید
مجموعه‌های آموزش موسیقی خنیاگر را به آن‌که دوستش دارید هدیه دهید.

سوالات متداول

محتوای آموزشی دوره پیشرفته ساز عود چیست؟
ردیف‌نوازی برای عود از چه مرحله‌ای آغاز می‌شود؟
چه ردیفی برای عود نوشته شده است؟
نظرات کاربران
عود پیشرفته (شیوه اختصاصی)علی پژوهشگر

برای ثبت نظر باید وارد سایت شوید

با ثبت نظر خود می‌توانید دیگران را برای خرید دوره راهنمایی کنید
۴.۸۵ نفر رای داده‌اند
۵
۴
۳
۲
۱

برای ثبت نظر باید وارد سایت شوید

با ثبت نظر خود می‌توانید دیگران را برای خرید دوره راهنمایی کنید

پانیذ پاک دلخریداری کرده
تدریس بسیار عالی است. البته برای دوستانی که قبلا برای مدتی بصورت حضوری اموزش دیده اند مفید تر هم خواهد بود

برای ثبت نظر باید وارد سایت شوید

۵
۴
۳
۲
۱
۴.۸
۵ نفر رای داده‌اند
پانیذ پاک دلخریداری کرده
تدریس بسیار عالی است. البته برای دوستانی که قبلا برای مدتی بصورت حضوری اموزش دیده اند مفید تر هم خواهد بود
درباره ساز

 

در دوره های آموزش عود مقدماتی و آموزش عود پیشرفته ما درباره عود بسیار صحبت کردیم این قسمت سوم آشنایی با عود است که مطالعه می فرمائید.

یادگیری آسان عود چگونه میسر است؟

جاده یادگیری موسیقی بی انتهاست که خوشبختانه اساتید شاخص بسیاری در این زمینه در حال فعالیت هستند. برخی تنها به صورت حضوری آموزش می دهند و بسیاری اینترنت را بستری مناسب دیده اند که تجربیات و تکنیک های آموزشی را به هنرجویان منتقل کنند. 
 
علاقه به یادگیری و کسب مهارت متعلق به قشر خاصی نیست. تمامی افراد از کوچک و بزرگ مایلند قدم در این راه بگذارند و آثاری فاخر را بنوازند اما زمانی می توان شاهد صدای گرم و خاص بود که علاوه بر کسب تجربه از محضر اساتید بنام، در انتخاب ساز نیز دقت نظر داشت. 
 
شناخت ساز عود مناسب چالشی است برای افرادی که در ابتدای این مسیرند و تجربه چندانی ندارند و ممکن است دچار سردرگمی بسیاری شوند. قبل از خرید حتما با استاد و افرادی که شناخت بالایی دارند مشورت کنید. 
 
فراموش نکنید پشتکار، تمرین و علاقه رمز هایی هستند که می توانند قفل استعداد و توانمندی را باز کنند. اساتید بسیاری در این سرزمین مشغول فعالیت هستند که ‌می توانند گوهره وجود شما را تربیت کنند تا بجای سرخوردگی بتوانید آثاری در حد هنرمندان بنام بنوازید و شاعر ساز دست خویش نیز لقب گیرید.

عود و بربط چه تفاوتی دارند

بربط را می توان نام ایرانی این ساز جذاب دانست که پس از حمله اعراب کاربرد آن متداول شد. موسیقی دانان بیان می کنند عود و بربط اگرچه در ظاهر یکی به نظر می رسند ولی تفاوت های کوچکی نیز دارند که سبب تمایز آن ها می شود از جمله می توان اندازه کاسه را نام برد.
 
سازندگان بربط را با ظرافت بیشتری می ساختند تا تمثیلی واقعی از ذوق و هنر دستان هنرمندشان باشد اما در حال حاضر عود و بربط نام یک ساز هستند. 
 
در گذشته ساز بربط با دو ظاهر متداول بود در صورتی که سازنده کاسه بزرگی برای آن تعبیه می کرد می بایست قسمت دسته کوچک تر باشد اما ساز هایی با کاسه کوچک همواره دارای دسته ای بزرگ بودند. این تفاوت ظاهری سبب سردرگمی بسیاری از عوام شد به طوری که در حال حاضر نیز برخی به اشتباه بربط را ساز دسته بلند می دانند و به سازی که دسته اش کوتاه
تر است عود اطلاق می کنند اما باید بدانید که این تقسیم بندی درست نیست چرا که انس و الفت هنرمند با ساز سبب تولید آثار شنیدنی می شود و تفاوتی بین صدای این دو وجود ندارد. 

ساز عود از دیروز تا به امروز

عود یا بربط را از آن جهت سازی بسیار قدیمی می نامند که شواهد تاریخی به رونق آن حتی در ۲۰۰۰ سال قبل پیش از میلاد مسیح اشاره دارد. 
 
ایران پیش از اسلام به ویژه در دربار شاهان هخامنشی اوج کاربرد این ساز قدرتمند عنوان می شود که هنرمندان شور و شوق خود را در مناسبت های متنوع از این طریق به تصویر می کشیدند. این محبوبیت تا دوران شاهنشاهی ساسانی نیز تداوم یافت. 
 
پس از اسلام و فتوحات مسلمانان آوازه ساز بربط به فرهنگ ها و ملل مختلف نیز رسید به طوری که حتی از محبوبیت ساز مظهر کاسته شد. "ابن صریح ایرانی نژاد" از نوازندگانی هستند که شهرت ایشان را به عود نوازی هنرمندانه در قرن اول هجری در سرزمین های اسلامی یاد می کنند که توانستند شاگردان بسیاری را نیز تربیت کنند.
 
موسیقی زبان مشترک تمامی ملل است. طراوت و فضای شگفتانه عود مردم عربستان را نیز بی نصیب نگذاشت. زمانی که هنرمندان ایرانی مشغول مرمت خانه کعبه بودند توانستند با نواختن قطعاتی بینظیر با عود نگاه اهالی شهر مکه را به این ساز شگفتانه جلب کنند و افراد بیشماری علاقه عمیق قلبی احساس کردند و حتی تلاش کردند تا الفبا را از پیشکسوتان بیاموزند و پیشرفت بینظیری نیز در این زمینه کسب کردند.

حضور ساز عود در بین مردمان اروپا

اعراب پس از شناخت ساز عود انس و الفتی جدا ناشدنی با این ساز احساس کردند و در معرفی آن به مردم اروپا نقش کلیدی داشتند. لوت نامی است که در قاره سبز برای این ساز انتخاب شده است که بی ارتباط با ریشه کلمه العود نیز نیست. 
 
حال نیز افراد زیادی در کشور های مختلف در تلاشند که همگام با تکنولوژی و نوآوری از اقیانوس بی انتهای آموزش سیراب شوند تا بتوانند پس از شناخت الفبای عود نوازی قطعات شنیدنی را نیز بنوازند.

نوازنده های مطرح عود در سطح جهانی

عود سازی است با محبوبیتی در سطح کره خاکی که توانسته افراد زیادی را وا دارد که ذوق درونی را از این طریق منعکس کنند. منیر بشیر نوازنده ای است که با آثار فاخر آوازه ای بسیار
دارند. ریاض سنباطی، فرید الاطرش و انور براهم نیز از عود نوازانی هستند که با کارنامه درخشان جلوه بدیعی را به علاقمندان ارزانی داشته اند.
 
فردوسی

"چو نوروز شد هرمز فروردین
بیاسود از رنج تن، دل ز کین
 
بزرگان به شادی بیاراستند
می و رود و رامشگران خواستن"
 
 
حافظ

"زهره سازی خوش نمی سازد مگر عودش بسوخت
کس ندارد شوق مستی می گساران را چه شد

با شاهد شوخ و شنگ و با بربط و نی
کنجی و فراغتی و یک شیشه می

چون گرم شود ز باده ما را رگ و پی
منت نبریم یک جو از حاتم طی"
 
 
خیام

"من هیچ ندانم که مرا آنکه سرشت
از اهل بهشت کرد یا دوزخ زشت

جامی و بتی و بربطی بر لب کشت
این هر سه مرا نقد و تو را نسیه بهشت"
 
 
مولانا

"ای لوطی بربط زن تو مست تری یا من
 
ای پیش چو تو مستی افسون من افسانه"
 
 
 

نقش عود سازان ایرانی در ترویج این هنر

محمد رضا رفیع اشعری از افرادی هستند که علاوه بر تبحر و مهارت در ساخت ساز عود، نقشی به یادماندنی در ترویج این ساز خوش نوا داشته اند و افراد بسیاری را با این ساز ایرانی آشنا کرده اند. شهرت استاد ابراهیم قنبری مهر با تغییراتی که در ساختار عود عربی ایجاد کرده اند گره خورده است. ایشان قالبی نوین را با کوچکتر کردن اندازه کاسه و طویل کردن قسمت دسته ایجاد کرده اند. هنرمندان پر آوازه ای مانند حسین بهروزی نیا نیز این ایده را پذیرفتند.

احیای عود یا عود معاصر توسط چه افرادی صورت گرفت؟

اگرچه در گذشته محبوبیت عود در بین مردمان هنر دوست ایران به شدت بالا بود ولی در این اواخر اغلب در موسیقی عرب زبان صدای این ساز خوش نوا را می شنیدیم. 
اساتید بنامی مانند اکبر محسنی، یوسف کاموسی و منصور نریمان که خود در نواختن سه تار تجربه داشتند با تاسیس هنرستان عالی موسیقی در نیم قرن پیش انس و الفت دوباره با عود را رواج دادند. 
 
تصمیم این اساتید با تهیه ساز و هم نوایی با آهنگ های پخش شده از رادیو های عربی آغاز شد سپس با تکیه بر استعداد، نبوغ و پشتکار توانستند عود را به درستی بیاموزند و نقشی فراموش ناشدنی در احیای این ساز در عصر معاصر ایفا کنند.

اندازه استاندارد ساز عود یا بربط

عود یا بربط سازی است همگانی که از تمامی گروه های سنی و فرهنگ های مختلف طرفداران پر و پا قرصی دارد. سازندگان نیز با توجه به این تنوع ساز را در ابعاد و اندازه های مختلفی می سازند البته تاکنون معیار دقیق و استانداردی تدوین نشده است اما در این دهه اخیر که رونق دوباره ای از این ساز شاهد هستیم، هنرمندان کشور های عربی، ترکیه و حتی ایران تصمیم گرفتند که در این زمینه بازنگری داشته باشند. 
 
عود های کشور های عربی با کاسه ای بزرگ متمایز هستند در حالی که ساز های ایرانی اندازه ای متوسط دارند و اگر سازی با کاسه کوچک دیدید، می توانید آن را محصول دست هنرمندان ترکیه ای بدانید. 

صدای ساز بربط یا عود چگونه نواخته می شود؟

 
از مشخصات اصلی ساز بربط یا عود بم بودن صدای آن است که نسبت به دیگر ساز های زهی ایرانی و حتی شرقی یک سر و گردن بالاتر است. نوای شنیدنی، گرم و پر شور عود به راحتی می تواند نه تنها خستگی روز های بحرانی و پر استرس را از فکر پاک کند بلکه آرامش بینظیری را به جسم خسته هدیه می بخشد. بی جهت نیست که هنرمندان علاوه بر تک نوازی مایلند در هم نوازی ها نیز این آوای ملکوتی و فرا زمینی را بکار گیرند. 
 
بسیاری بیان می کنند علاوه بر بم بودن صدای ساز، تو دماغی بودن نیز از دیگر مشخصات آن است که بی ارتباط با نوع سیم و نبود پرده بر قسمت دسته نیست.

تشخیص عود با کیفیت

افرادی که در ابتدای مسیر یادگیری هستند نباید بدون مشورت اقدام به خرید کنند که ممکن است علاوه بر هدر رفت هزینه سبب بی علاقگی آن ها نسبت به آموزش نیز شود. 
 
عود اگرچه ساز راحت و بدون دردسری به نظر می رسد اما زمانی پیشرفت در نوازندگی حاصل می شود که سازی با کیفیت داشته باشید. 
 
برای شروع نیاز نیست که مبالغ زیادی کنار بگذارید با ساز های مشقی با قیمت مناسب نیز می توانید علاوه بر اجرای تمارین، آثار فاخری را بنوازید تا لذت واقعی میسر شود. 
 
البته برخی از اساتید معتقدند که ساز های مشقی معایبی دارند علاوه بر نبود کوک و تنظیم با ارتعاش های ناخوش رنج و سختی یادگیری را دو برابر کرده اند و گشودن سرنخ های کلاف آموزشی را به تعویق می اندازند. در نهایت بهتر است افراد متناسب با بودجه و شرایط مالی تصمیم گیری کنند.

قالب های مشهور برای ساخت عود ایرانی

هنرمندان سازنده برای ساخت عود دو قالب معروف را که متداول هستند بکار می برند:
 
- قالب قنبری: از تفاوت های این نوع قالب با قالب عود عربی می توان تفاوت اندازه را نام برد علاوه بر این که از نظر جزئیات نیز اندکی متفاوت هستند.
 
- قالب عود نریمان: شباهت این نوع قالب به عود عربی بیشتر است ولی باید اندازه کوچک آن را نیز در نظر داشته باشید.

نکات مهم در زمان خرید یک ساز با کیفیت

عود سازی است که از چوب ساخته می شود بنابراین علاوه بر جنس باید کیفیت و مرغوبیت آن را نیز به دقت بررسی کنید تا در کسب مهارت با چالش مواجه نشوید. بسیاری از افراد اگرچه مهارت خیره کننده ای دارند اما به دلیل استفاده از ساز هایی که چندان کیفیت ندارند نه تنها نمی توانند قطعاتی معمول را بنوازند بلکه پیشرفتی نیز حاصل نمی شود. 
 
بهترین عود را می توان سازی دانست که فرآیند خشک شدن چوب با صبر و حوصله و به صورت تدریجی رخ داده باشد تا از مشکلاتی مانند تغییر شکل ظاهری در امان بماند. بهتر است چوب را از نظر یکدست بودن و نداشتن برآمدگی و فرورفتگی نیز چک کنید که هر گونه ترک یا تاب داشتن می تواند بر طراوت آوای موسیقی آن سایه افکند.

سازهای با کیفیت چه صدایی دارند؟

تصمیم گیری و خرید متناسب با صدای ساز مهارتی است که نوازندگان حرفه ای به آن مجهزند اما باید بدانید اگر عود شما از نظر شفافیت و نداشتن زنگ چندان چنگی به دل نمی زند بهتر از خرید آن چشم پوشی کنید. 
 
مشورت با افراد کاردان و با تجربه از آن جهت راه گشاست که در این زمینه تخصص دارند. بررسی بخش های مشبکی روی صفحه ساز را نیز از قلم نیندازید ساز های استاندارد علاوه بر تمیز بودن طراوت بالایی دارند. 
 
لق بودن گوشی های ساز علاوه بر این که هنرمند را با سختی بیشتری مواجه می کند در آوای موسیقی آن نیز تاثیر منفی دارد. 
 
کوک کردن ساز در زمان خرید این اطمینان را به فرد می دهد که نه تنها در زمان مضراب زدن تغییری در کوک ایجاد نمی شود بلکه چرخش گوشی ها نیز به راحتی میسر است. 
 
البته باید این را در نظر داشته باشید که تصور برای داشتن صدایی پر قدرت در همان ابتدای خرید انتظار زیادی است. پس از استفاده و مضراب خوردن روز به روز شاهد شکوفایی بهتر آوای دل فریب آن خواهید بود اما به این مفهوم نیست که تغییر شکل در گذر زمان منطقی است بلکه باید با خرید ساز هایی از سازنده های مطرح یک عود داشته باشید که نه تنها رنگ و لعاب آن از بین نمی رود بلکه روز به روز شما را کمک کند تا آثاری فراموش نشدنی را به راحتی بنوازید.

 

Loading...