پلی‌لیست ها

بالکان

موسیقی بالکان گرمایی دارد از جنس مردمانش. شور و نشاطی که دست در دست رقص، سرمای دردها و جنگ‌هاشان را تسکین می‌دهد. حضور سازهای بادی و زهی، ریشه‌های فولکلور و تمپوی اغلب بالا از مشخصه‌های موسیقی این منطقه است که در طومار شنیداری پیش رو به خوبی عیان هستند.

مشاهده

تلفیق به مثابه تجربه

در این پلی لیست سعی می‌کنیم بازتعریفی از عبارت تلفیقی-تجربی ارائه دهیم که در بخش‌هایی با آنچه متدوال شده هم‌پوشانی دارد و در بخش‌هایی شاید حتی متضاد هم باشد. سعی می‌کنیم مفهوم تلفیقی را با توجه به همان چیزی که در ابتدای راه باعث ایجادش شد پیگیری کنیم و آن همه تجربه است. تجربه‌های جدیدی که هویت و ذاتشان در موسیقی ایران است و نتیجه ممکن است سر از هر جای دیگری درآورد.

مشاهده

لالایی‌های مادران گهواره به دوش

لالایی را نخستین آواز جهان دانسته‌اند. حتی نخستین موسیقی. اگرچه کارکرد آشنایِ لالایی، همان فراهم‌کردن آرامش و خواب‌ست، اما این خلوت‌گاه مادر-فرزندی چیزی فراتر از کلیشه‌های ذهنیِ ماست. لالایی در تمام فرهنگ‌های جهان جاریست. هرجا مادری کودکش را به آغوش می‌کشد، شادی و اندوه و امید و حماسه و خشم تاریخ بشر، تنیده در ترانه‌ای ساده، بر زبانش جاری می‌شود و در جان کودک جا می‌گیرد. در مجموعهٔ پیشِ رو، لالایی‌هایی را می‌شنوید که بعضاََ سویهٔ دیگری از لالایی را برای شنونده آشکار خواهد کرد. شنیدن‌اَش دلنشین و گواراست.

مشاهده

شب

ین پلی‌لیست که با نام شب پیش روی شماست، نزدیک به ۷۰ قطعه از موسیقی کلاسیک ایران‌ را دربرمی‌گیرد که گزیده‌ای‌ست از قطعات ساخته شده توسط بزرگان موسیقی ایران از اوایل دههٔ ۳۰ شمسی تا این‌روزها. نامش را از این‌رو شب گذاشته‌ایم که هم ملودی و تنظیم و هم نوع خواندن این قطعات به‌گونه‌ایست که شنیدنش‌شان در شب که با آرامش پیوندی دیرین دارد، می‌تواند پناهی شود برای خستگی‌هامان. از طرفی با شنیدن و دقت در ملودی‌ها و اشعار قطعات می‌توان با ذهنیت و فضاسازی آهنگ‌سازان آشنا شد که برای هنرجویان آهنگ سازی و ترانه‌سرایان بسیار مفید است.

مشاهده

پیش‌درآمد شور

یکی از فرمهای اصلی آهنگ‌سازی و اجرا در موسیقی کلاسیک ایران. پیش‌درآمد قطعه‌ای ضربی، موزون، بدون کلام و سازی است که به طور سنتی آغاز‌کنندهٔ اجرای یک برنامهٔ موسیقی کلاسیک ایرانی و معرف فضای کلی دستگاه یا آواز موردنظر است. اگرچه سابقهٔ تاریخی اصطلاح «پیش‌درآمد» و رواج آن به عنوان قطعه‌ای مقدمه‌گونه در موسیقی ایرانی به حدود ۱۰۰ سال پیش و پس از دوران مشروطیت بازمی‌گردد، اما از لحاظ ساختارشناختی می‌توان ریشهٔ آن را در فرمهای قدیمی جست‌و‌جو کرد.

مشاهده

UX Shiraz

طراحی تجربه موسیقایی هفتمین کنفرانس یواکس شیراز بر عهده خنیاگر بود. این کنفرانس در بهمن ۱۴۰۲ در دو روز برگزار شد که خنیاگر سه اجرای زنده و یک پلی‌لیست از قطعات‌ِ انتخاب‌شده را برای این کنفرانس طراحی کرد. آنچه در این پلی‌لیست می‌شنوید، موسیقی‌هایی‌ست که طی این دو روز در زمان‌های مختلف در سالن کنفرانس پخش شده است.

مشاهده