خرید گیتار الکتریک دارای حساسیت‌های مربوط به خودش است. تولید و ساخت گیتار الکتریک یک فرایند پیچیده و فناورانه دارد که برای رسیدن به یک انتخاب درست باید تحقیقات لازم را انجام داد. راهنمای خرید گیتار الکتریک به شما کمک می‌کند تا گیتاری را انتخاب کنید که متناسب با نیازها و بودجه شما باشد. اگر سطح مهارت خود را در نظر نگیرید، ممکن است گیتاری را انتخاب کنید که برای شما خیلی سخت یا خیلی آسان باشد. هم‌چنین اگر بودجه خود را تعیین نکنید، ممکن است گیتاری را انتخاب کنید که بیش از حد گران یا ارزان باشد. اگر نوع گیتار را انتخاب نکنید، ممکن است گیتاری را انتخاب کنید که برای سبک موسیقی شما مناسب نباشد. و در پایان اگر گیتار را امتحان نکنید، ممکن است گیتاری را انتخاب کنید که برای شما راحت و لذت‌بخش نباشد.

نکات مهم پیش از خرید گیتار الکتریک

  • قبل از اقدام برای خریدن گیتار الکتریک لازم است ابتدا بدانید که کدام گیتار برای شما مناسب است. در حقیقت در قدم اول باید دست به انتخاب سبک در آموزش گیتار بزنید تا بتوانید گیتاری تهیه کنید که برای سبک مورد نظر شما مناسب باشد.
  • پس از انتخاب سبک، طبیعتا فاکتورهای دیگری همچون قیمت، ظاهر، و صدا مطرح می‌شود که از همه مهم‌تر معمولا قیمت گیتار الکتریک است. ممکن است شما دلتان بخواهد که معروف‌ترین برند گیتار الکتریک بازار را تهیه کنید، اما قیمت شما را در انتخاب محدود می‌کند.
  • اگر در ابتدای مسیر یادگیری گیتار هستید، بهتر است که گیتاری با قیمت مناسب انتخاب کنید. قیمت گیتارهای الکتریک در بازار در حدود ۱۵ میلیون به بالاست. بهتر است که ارزان‌ترین گیتارهای بازار را هم انتخاب نکنید، زیرا ممکن است صدا و تن مناسب و دلخواه شما را نداشته باشد و تمام هزینه‌ای که انجام دادید به هدر برود.
  • اگر برند یا مدل خاصی از گیتار الکتریک مد نظر شماست، اما قیمت آن بالاست، می‌توانید دست دوم همان مدل را تهیه کنید.
  • مهم‌ترین نکته مورد توجه در خرید گیتار، صدای آن است. صدای هر گیتار ممکن است برای سبک خاصی از نوازندگی بهتر و مناسب‌تر باشد. بنابراین بهتر است بدانید دنبال چه نوع صدایی هستید و با تست کردن گیتارهای مختلف در زمان خرید، گیتار مناسب و مورد علاقه خود را انتخاب کنید. 
  • دقت کنید که هیچ دو گیتاری وجود ندارند که صدایی دقیقا مشابه یکدیگر تولید کنند. با توجه به جنس چوب استفاده شده، تفاوت در پیک‌آپ و قطعه‌های مختلف گیتار الکتریک، صدای تولید شده توسط آن ساز مخصوص به خودش خواهد بود و با تمام سازهای دیگر تفاوت دارد. حتی وقتی دو گیتار توسط یک سازنده ساخته بشوند نیز، صدای آنها کاملا مانند هم نخواهد بود.

چوب چه درخت‌هایی برای ساخت گیتار الکتریک مناسب است

از نخستین روزهای تولد موسیقی، در ساخت سازهای مختلف از چوب استفاده شده است و چوب با ساز ارتباط تنگاتنگی داشته است. گیتارهای الکتریک نیز مانند بسیاری دیگر از سازها، از چوب ساخته می‌شوند. به چوب‌هایی که برای ساخت گبتار الکتریک از آنها استفاده می‌شود اصطلاحا تن وود (tone wood) گفته می‌شود. برای این کار از چوب‌هایی استفاده می‌شود که باکیفیت‌ترین و بهترین تن ممکن را ایجاد کنند و هم‌چنین مقاومت و دوام بالایی داشته باشند.

با توجه به چوب استفاده شده در قسمت‌های مختلف گیتار، ممکن است جنس و تن صدای تولید شده توسط گیتار متفاوت باشد. در ادامه چوب‌های مورد استفاده در ساخت گیتار الکتریک را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

هر هنرجویی هنگام خرید گیتار الکتریک باید بداند که گیتار مورد نظرش از چه چوبی ساخته شده و چه نوع صدایی تولید خواهد کرد، زیرا هر چوبی صدا و ویژگ‌ی‌های خاص خودش را دارد.

انواع چوب‌ها

  • توسکا: چوب درخت توسکا، وزن کمی داشته و سبک است و به همین دلیل تن صدایی متعادل ایجاد می کند.
  • درخت زبان‌ گنجشک (ون): چوب درخت زبان گنجشک محکم بوده و بافت سفتی دارد و مناسب برای پرداخت بدون رنگ بدنه ی گیتار خواهد بود. این چوب از نظر ظاهری یکی از زیباترین چوب‌ها با رگه‌های طبیعی فراوان است، و صدای گیتار ساخته شده با این چوب، معمولی و متعادل است.
  • درخت نمدار (باسوود): درخت نمدار دارای چوبی کم وزن و نرم است که رگه‌های زیادی نداشته و ظاهر آن ساده است. اما صدای گیتاری که با چوب درخت نمدار ساخته شود، گرم خواهد بود و پخش آن نیز متوسط است.
  • درخت کورینا: درخت کورینا از چوب‌های پر نقش محسوب می‌شود و از رگه‌های خیلی کم‌رنگ تا رگه‌های پررنگ و تیره در آن یافت می‌شود. وزن این چوب تقریبا سنگین است و از آن برای ساخت سازهای مختلفی استفاده می‌شود. صدای گیتار ساخته شده با این چوب نیز گرم بوده و فرکانس بالای آن کم است.
  • ماهون: چوب درخت ماهون سنگین بوده و به همین دلیل صدای تولید شده توسط گیتاری که از این جنس ساخته شده باشد، صدایی پر قدرت و گرم خواهد بود.
  • افرا: درخت افرا دارای چوبی محکم، قوی و متراکم است و به همین دلیل صدایی که گیتارهایی از این جنس تولید می‌کنند، خیلی شفاف و روشن، و پر قدرت است.
  • سپیدار: درخت سپیدار، با وجود سبک بودن، چوبی محکم و سخت دارد و به همین دلیل صدای گیتارهای این جنس، شفاف و برنده دارند.

انواع گیتار الکتریک از نظر بدنه

سه نوع مختلف ساز در بازار وجود دارد که در خرید گیتار الکتریک باید به آن دقت کرد:

  1. گیتار توپر: گیتارهای الکتریکی هستند که صدای آنها فقط با کمک آمپلی‌فایر شنیده می‌شود.
  2. گیتار نیمه توخالی: حفره‌ای نسبتا کوچک در کنار مرکز توپر گیتار وجود دارد که در تولید صدای گیتار کمک می‌کند.
  3. گیتار توخالی: این نوع گیتار درست مانند گیتار آکوستیک ساخته می‌شود و مورد استفاده نوازندگان جز است.

انواع پیکاپ‌های گیتارهای الکتریک

نوع پیکاپ مورد استفاده، بر روی صدایی که گیتار تولید می‌کند تاثیر می‌گذارد و بنابراین انتخاب پیکاپ هم می‌تواند مهم باشد. از بین پیکاپ‌های موجود در بازار، دو نوع از آنها در بیشتر گیتارهای الکتریک استفاده می‌شوند که در ادامه آنها را معرفی میکنیم:

پیکاپ‌های تک‌سیم‌پیچ

نخستین گیتارهای الکتریکی که ساخته شدند از همین مدل پیکاپ استفاده می‌کردند که تنها یک سیم پیچ داشته و مجهز به یک آهنربا است. صدای تولیدشده توسط این پیکاپ‌ها خیلی روشن‌تر، سبک‌تر و شفاف‌تر از پیکاپ‌های هام‌باکر است و در سبک‌های نوازندگی راک، پاپ و کانتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیکاپ‌های هام‌باکر (humbucker)

این نوع از پیکاپ، در واقع از دو پیکاپ تک سیم پیچ ساخته شده است که به همدیگر متصل شده‌اند. صدای این پیکاپ نسبت به پیکاپ تک سیم پیچ، پر قدرت‌تر و گرم‌تر بوده و هم‌چنین ضدنویز است. این پیکاپ‌ها بیش‌تر در سبک‌های موسیقی جز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدل‌های مختلف گیتار الکتریک

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، برای انتخاب گیتار مناسب، ابتدا باید سبک مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس اقدام به خرید کنید. از انواع گیتارهای الکتریک می توان نمونه‌های زیر را بررسی کرد:

استراتوکستر (Stratocaster)

گیتار استراتوکستر با وجودی که جزو شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین گیتارهای الکتریک در دنیا نیست، اما وزن سبک، راحتی و تنوع آن باعث می‌شود موردپسند تمام نوازندگان به خصوص نوازندگان تازه‌کار قرار بگیرد. این گیتارها سه پیکاپ تک سیم پیچ دارند که هر یک صداهای مختلفی تولید می‌کنند و این گیتار را به سازی ساده از نظر دست گرفتن و نواختن تبدیل می‌کنند.

این گیتارها برای موسیقی‌های سبک‌تر انتخاب مناسبی هستند زیرا صدایی شفاف‌تر از پیکاپ‌های هام‌باکر یا p90 تولید می‌کنند.

لس‌ پائول (les paul)

این مدل از گیتار الکتریک اغلب از چوب ماهون ساخته می‌شود و نسبت به گیتار استراتوکستر، صدایی قوی‌تر، گرم‌تر و پرانرژی‌تر تولید می‌کند و بنابراین تجربه‌های متفاوت در اختیار نوازنده قرار می‌دهد.

در گیتار مدل لس پائول عموما دو پیکاپ هام‌باکر وجود دارد که باعث واضح و شفاف شدن صدا شده و در عین حال از نویز و وزوز جلوگیری می‌کنند. به این مدل از گیتارهای الکتریکی، گیتار ضد نویز نیز می‌گویند زیرا امکان ندارد صدایی تیز و نویز مانند از آن به گوش برسد. این گیتار بیش‌تر در نواختن سبک‌هایی مانند راک، متال و بلوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 گیتار جز

گیتار جز اغلب اوقات توسط نوازندگان حرفه‌ای‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. صدای این گیتار، نیمه‌آکوستیک بوده و بیش‌تر برای افرادی مناسب است که علاقمند به صدای گرم و روشنی هستند که به صورت طبیعی از بدنه‌ی گیتار ایجاد می‌شود. در سبک‌هایی مانند بلوز و ایندی نیز گاهی از گیتار جز استفاده می‌شود.

 گیتار تله‌کستر (Telecaster)

این نوع گیتار اغلب دارای دو پیکاپ بوده و یک برش در بدنه‌ی آن وجود دارد. صدایی که این گیتار تولید می‌کند، تیز و روشن است و به همین دلیل برای سبک‌هایی مانند کانتری و ایندی بسیار مناسب است. این گیتار برای هنرجویانی مناسب است که هنوز سبک مورد نظر خود را پیدا نکرده‌اند، زیرا تنوع صدایی زیادی دارد.

گیتار تله‌کستر برای نوازندگانی که می‌خواهند شروع به یادگیری کنند می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

گیتار یکی از هیجان‌انگیزترین و در حال چالش‌برانگیزترین سازها است. یادگیری و آموزش گیتار از آن دسته تغییراتی است که زندگی هر فردی را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد. با مجموعه‌ی آموزش لید گیتار علاوه بر لذت بردن از یادگیری، می‌توانید به صورت حرفه‌ای به گیتار مسلط شوید.