ساز گیتار دارای سبک‌های مختلفی است که هنرجویان را نیازمند راهنمای انتخاب سبک در آموزش گیتار می‌کند. یکی از این سبک‌های پر طرفدار و در عین حال تاریخی و تاثیرگذار، سبک کلاسیک است. در واقع نخستین آهنگ‌سازان گیتار، موسیقی‌دان‌های سبک کلاسیک بودند که پایه‌ریزان این سبک از موسیقی برای ساز گیتار شناخته می‌شوند. شاید اشاره‌ای به تاریخچه‌ی این سبک و آهنگ‌سازان و نوازندگان تاثیرگذار آن خالی از لطف نباشد. در اینجا مهم‌ترین و بهترین نوازندگان گیتار کلاسیک را مرور می‌کنیم.

اواخر قرن ۱۸ و آغاز قرن ۱۹ را می‌توان دوران تحول ساز گیتار نامید. تحولاتی هم‌چون تبدیل گیتار از پنج سیم به شش سیم، تبدیل سیم‌های جفت به تک سیم، کوک جدید و هم‌چنین شیوه‌های جدید در ساخت ساز. دوران شکوفایی گیتار کلاسیک را می‌توان سده ۱۹ نامید که مرهون شخصیت‌هایی هم‌چون: فرناندو سور، مائورو جولیانی، دایونیسیو اگوادو، فرناندو کارولی و فرانسیسکو تارگا بوده است.

فرناندو سور Fernando Sor

فرناندو سور Fernando Sor

فرناندو سور را باید یکی از برترین آهنگسازان گیتار دانست؛ مبدا تکنیک‌های بسیار برای گیتار و تمرین‌های مختلف برای رشد تکنیک در نوازندگی گیتارکلاسیک. رسالۀ شیوۀ گیتارنوازی او که حاصل تجربیات او در امر نوازندگی بود، یکی از برترین منابع آموزشی گیتار در زمان خود محسوب می‌شد. این رساله دارای بیش از ۶۳ اپوس می‌باشد که عمدۀ آنها برای گیتار تنظیم شده است. سور، به حق شایسته عنوان بتهوون گیتار بود. 

مائورو جولیانی Mauro Giuliani

مائورو جولیانی Mauro Giuliani

آثار مهم و قابل توجه مائورو جولیانی عبارتند از: سه کنسرتوگیتار، یک دورۀ فانتزی گیتار تنها از شماره های ۱۱۹ تا ۱۲۴، چند سونات برای ویولون – گیتار و فلوت – گیتار، یک پنج‌نوازی (کوئینتت) برای گیتار و سازهای زهی به شمارۀ ۶۵، چند مجموعۀ آوازی با همراهی گیتار. هم‌چنین چندین اثر سمفونیک نیز برای اجرا با دو گیتار تنظیم کرده و از او تعداد زیادی اثر آموزشی و تمرینی به جای مانده است که در بین تمام آنها، کتاب آموزشی شمارۀ ۱ هنوز هم توسط معلمین گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

فردیناندو کارولی Ferdinando Carulli

فردیناندو کارولی Ferdinando Carulli

فردیناندو کارولی در ابتدا نوازنده ویولون سل بود، اما شیفته گیتار شد و خود اقدام به فراگیری آن نمود و به بالاترین سطح از نوازندگی دست یافت.اجراهای مختلفی که در سراسر اروپا داشت با تشویق بسیار روبروشد. شاید بتوان گفت کارولی، با بیش از ۴۰۰ اثر که شامل قطعات مختلف و روش کامل آموزش گیتار (که برای اولین بارصورت می گرفت) یکی از مطرح ترین شخصیت های گیتار کلاسیک بوده است. 

فرانسیسکو تارگا Francisco Tárrega

فرانسیسکو تارگا Francisco Tárrega

فرانسیسکو تارگا نوازنده بزرگی است که با تکنیک‌های بدیع و روشی جدید در نوازندگی گیتار کلاسیک، به همراه تصنیف قطعات بسیار زیبا که روح هر شنونده‌ای را مسحور می‌ساخت، اعتباری شگرف به این ساز بخشید. سازی که تا آن زمان بی‌اهمیت و کم‌ارزش شناخته می‌شد. قطعات معروف «خاطرات الحمرا» و «کاپریچیو عرب» از آثار اوست که قطعۀ اول، جزو محبوب‌ترین قطعات در بین نوازندگان گیتار کلاسیک است. بدون شک تارگا را باید جزو یکی از بهترین نوازندگان گیتار کلاسیک به حساب آورد.

آندره سگوویا Andres Segovia

فردیناندو کارولی Ferdinando Carulli

بدون شک نوازندگان گیتار کلاسیک حال حاضر، مدیون یک نفر هستند: آندره سگوویا. کسی که به جرئت می‌توان گفت نوازندگی گیتار کلاسیک و ارتقا آن به یک ساز اصلی ارکستر، حاصل فعالیت‌های او است. با همت این نوازنده معاصر بود که تدریس ساز گیتار به عنوان یک ساز مهم، مانند پیانو و ویولن در دانشگاه‌ها و سایر مراکز موسیقی مطرح شد و روش‌های نوین تدریس را پایه‌ریزی نمود. او چنان اعتباری به این ساز بخشید که در هیچ دوره‌ای دیگر کسی به این مهم دست نیافته بود و گیتار توانست بعد از سال‌ها خود را از زیر سایه سنگین سازهای دیگر بیرون بکشد.

از نوازندگان برجستۀ امروز این سبک می‌توان به جان ویلیامز (John Williams)، په په رومرو (Pepe Romero)، جولیان بریم (Julian Bream) و نارسیسو یه‌پز (Narciso Yepes) اشاره کرد.

برای یادگیری گیتار آماده‌ای؟ امروز با مجموعه آموزش گیتار آغاز کن، جلسات رایگان را ببین و تمرینات را با دقت و حوصله انجام بده؛ و ایمان داشته باش که خیلی زود پیشرفت را در خودت خواهی دید و به نوازنده‌ای مسلط و ماهر تبدیل خواهی شد.