با افزایش اقبال عمومی به نوازندگی هنگ درام، مجموعه آموزش هنگ درام خنیاگر با تدریس کیارش امیری‌راد به انتخاب اول دوست‌داران این ساز بدل شد. پیش از آغاز به یادگیری، در استفاده از این مجموعهٔ پرکاربرد و پیش‌برنده پرسش‌هایی برای هنرجویان مطرح می‌شود که در این مطلب توضیحات کاملی را شامل پاسخ به پرسش‌های احتمالی در مورد این مجموعه خواهیم داشت.

شروع از صفر و بدون پیش‌نیاز

برای شروع یادگیری هنگ درام به هیچ دانش موسیقاییِ قبلی نیاز ندارید. از صفر مطلق می‌توانید آموزش هنگ درام را با این مجموعه شروع کنید. تمام مفاهیم تئوری و تکنیک‌های نوازندگی مورد نیاز را در همین مجموعه و به مرور فرا می‌گیرید.

درباره نوع و جنس ساز هنگ درام

هنگ درام یا از جنس فولاد ساخته می‌شود یا استیل. جنس صدایی هنگ درام فولادی و استیل متفاوت است اما برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند.

اگر ساکن شهرهای ساحلی هستید یا رطوبت محل زندگی شما بالاست، ساز استیل تهیه کنید. در مناطق دیگر با توجه به سلیقهٔ خودتان می‌توانید از ساز استیل یا ساز فولادی استفاده کنید. در خرید هنگ درام حتما به موارد ضروری توجه کنید.

تکنیک‌های نوازندگی هنگ درام

در این مجموعه هر آنچه از تکنیک و دانش موسیقایی احتیاج دارید، ارائه شده است و در انتهای این مجموعه شما تمام تکنیک‌های لازم برای نواختن انواع هنگ درام را فرا می‌گیرید و نیازی به گذراندن دوره‌ای دیگر نخواهید داشت.

تفاوت‌ها و شباهت‌های تانگ درام و هنگ درام

تکنیک‌های نوازندگی هنگ‌درام همگی روی تانگ‌درام نیز قابل اجراست. با این مجموعه هم نواختن هنگ‌درام را می‌آموزید هم تانگ‌درام. تفاوت و شباهت‌هایی بین هنگ درام و تانگ درام وجود دارد اما اگر تانگ‌درام دارید هم این مجموعه برای آموزش نوازندگی آن مناسب و کافی‌ست.

گام، اسکِیل یا مُد در هنگ درام

هر سازی از نظر تعداد نواختن نت‌های مختلف محدودیت‌هایی دارد. یعنی با یک ساز امکان نواختن تعداد محدودی ملودی ممکن است. هنگ درام نیز از این‌نظر ساز محدودی‌ست. از این‌رو با توجه به سلایق گوناگون هنگ درام را در گام‌های مختلف تولید می‌کنند. مثلا با سازی که در گام مینور ساخته شده می‌توان آهنگ‌هایی را نواخت که با ساز گام ماژور ممکن نیست.

معمول‌ترین گام و بهترین انتخاب برای شروع نوازندگی هنگ درام، گام رِ مینور (D Kurd) است.


عضویت در مجله خنیاگر
این عضویت رایگان است. با عضویت در مجله خنیاگر، از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

نکات دانستنی درباره کوک هنگ درام

هرچه کیفیت ساز بهتر باشد و مراقبت از آن به خوبی انجام شده‌باشد، احتمال از کوک خارج شدن ساز نیز کم‌تر می‌شود. سازهای بی‌کیفیت یا از ابتدا کوک نیستند یا خیلی‌زود نیاز به کوک مجدد پیدا می‌کند. کوک هنگ درام با استفاده از نرم افزار نیز صورت می‌گیرد. خرید ساز با کیفیت و مراقبت از آن نیاز به کوک مجدد را به حداقل می‌رساند.

نحوه نگهداری و مراقبت از هنگ درام

طولانی‌ بودن عمر هنگ‌درام علاوه بر این‌که به کیفیت ساز وابسته است اما مراقبت صحیح از ساز نیز باعث افزایش عمر ساز خواهد شد.

برای مراقبت از هنگ‌درام به روغن مخصوص هنگ درام و یک پارچهٔ نخی احتیاج دارید.

ابتدا با پارچهٔ نخی تمیز هنگ درام را از گرد و غبار پاک کنید و بعد چند قطره از روغن مخصوص هنگ درام را روی ساز را بریزید و با دست پخش کنید. مراقب باشید روغن به داخل حفرهٔ زیرین ساز نفوذ نکند.

سه‌پایهٔ مخصوص نگه‌داری هنگ درام

با توجه به ساختار هنگ‌درام، در آغوش گرفتن ساز حین نوازندگی ممکن است برای برخی مشکل باشد. راه‌کار حل این مشل خرید سه‌پایه‌ٔ مخصوص نگه‌دارندهٔ هنگ درام است. ساز روی این سه‌پایه قرار می‌گیرد و با تنظیم ارتفاع می‌توان نشسته یا ایستاده نوازندگی کرد.

به نواختن هنگ درام علاقه‌مند هستی؟ همین الان با مجموعه آموزش هنگ درام خنیاگر شروع کن، جلسه اول رایگان رو تماشا کن و باور داشته باش که بعد از چند ماه، می‌توانی آهنگ دلخواه خودت را با هنگ درام بنوازی.

هنگدرام خنیاگر