برای نواختن ساز هنگ درام نیاز است تا با واژگان تخصصی مربوط به آن آشنا باشید، کلماتی مثل دینگ، گو، اینپکس برای هنرجویانی که در ابتدا وارد این حیطه می شوند، نا آشنا و بی معنی است. ممکن است شما از هر یک از این کلمات، معنی خاصی برداشت کنید که با معنای آن در واقعیت تفاوت داشته باشد. در دنیای موسیقی و ساز هنگ درام، هر یک از این کلمات معنای ویژه‌ای دارند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

راهنمای هنگ درام

اصطلاحات مربوط به اجزای ساز

Amplitude یا دامنه صدا: طیف صدای یک نت از کم‌ترین تا بیش‌ترین حجم صدا را دامنه صدا گویند.

APEX Ding یا آپکس دینگ: نت هنگ درام که از سطح ساز بصورت گنبدی شکل بیرون زده است. به آن “Outie” هم می‌گویند.

Bottom shell یا پوسته زیرین: به آن پوسته Gu نیز گفته می‌شود، این پوسته فلزی است که قسمت زیرین هنگ درام را تشکیل می دهد. این پوسته شامل حفره صدا یا گو است. در هنگ درام های با نت های بالا داریای چندین نت است.

Innie: انحنای نت که به سمت داخل و به صورت مقعر شکل می‌گیرد. همچنین به آن “Inpex Ding” نیز گویند.

Interstitial یا ناحیه واسط: هر ناحیه از هنگدرام که دارای نت نیست را ناحیه واسط گویند. این قسمت ها اغلب برای تکنیک های کوبه ای استفاده می‌شود.

Dimple: اصطلاح رایج برای قسمت درونی هر نت محدب یا تو رفته را گویند. در آموزش هنگ درام این قسمت جز یکی از مهمترین قسمت ها است.

Flange یا حاشیه‌ی ساز: لبه فلزی غیر ارتعاشی که محل اتصال پوسته‌های بالا و پایین هنگ درام است. اغلب توسط حلقه ای از لاستیک یا طناب کنفه محافظت می شود. این اصطلاح کتر مصطلح است.  اصطلاح دیگر آن Rim است.

نام‌های دیگر هنگ درام

Gudu یا گودو: گودو نوعی هنگ درام است که دارای دو حفره یا گو در پوسته پایینی است که معمولا یکی از دیگری کوچکتر است. این نام به دلیل شبهت ساختاری آن به ساز کوزه یا Udu از این ساز گرفته شده وصدای مشابه آن را ایجاد می کند. آموزش این نوع هنگ درام مثل دیگر هنگ درام ها است.

Handpan یا هندپن: نام دیگر هنگ درام. در اصل به دلیل آنکه هنگ درام نام تجاری بوده و توسط شرکت PanArt به ثبت رسیده است شرکت های سازنده نمی توانند از هنگ درام استفاده نمایند و نام عمومی و دقیق آن هندپن است.

Pantam یا پنتام: نام دیگر هنگدرام. این اصطلاح توسط یک فروشگاه موسیقی سرچشمه گرفته است و ترکیبی از کلمات “Steelpan” و “Ghatam” است ، که گفته می شود دو ابزار الهام بخش در ایجاد اولین هنگدرام بوده است.

Cupola یا کوپولا: کلمه دیگری برای هنگ درام در اروپای شمالی. اصطلاح “cupola” توسط نوازنده فنلاندی لوری وولیو رواج پیدا کرد.

هنگدرام خنیاگر

اصطلاحات مربوط به نوازندگی هنگ درام

Chord یا آکورد: به اجرای هم‌زمانِ چند صدا یا نُت گفته می‌شود. آکوردها به منظور ایجاد هماهنگی و تقویت ملودی استفاده می‌شوند و برای هر کدام از آنها «نقش» و درجهٔ ویژه‌ای در گام موسیقی در نظر گرفته می‌شود.

Arpeggio: آکوردی که به یک سری نت‌ها تقسیم می‌شود و با پیوستن به هم بیش از یک اکتاو را تشکیل داده و شامل نت‌های مکرر نیز می‌شوند.

Scale یا گام: مجموعه ای از نت‌ها که گام موسیقی را تولید می‌کنند. در هنگ درام به دلیل عدم تغییر نت‌ها و تیونینگ‌، گام ثابت است.

Chromatic یا گام کروماتیک: گام کروماتیک گامی است که تمامی ۱۲ نت را شامل می‌شود. تمام نت‌های این گام نیم‌پرده با یکدیگر فاصله دارند.

Diatonic یا گام دیاتونیک: گام دیاتونیک گامی است که از پنج پرده و دو نیم پرده تشکیل شده که در آن، نیم‌پرده‌ها بیشترین فاصله را از یکدیگر دارند.

Flat  یا بِمُل: bémol یکی از علامات تغییردهنده است که قبل از نُت‌ها گذارده می‌شود. این علامت صدای نُت را نیم‌پرده پایین می‌آورَد؛ و آن را با نماد «♭» نشان می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر، صدای نُت را نیم‌پرده بم می‌کند. بِمُل در تقابل با دیِز است.

Sharp یا دیز: دیِز (به فرانسوی: dièse) علامتی است که اگر در کنار هر نتی قرار بگیرد صدای آن نت را نیم‌پردهٔ کروماتیک بالا می‌برد یا اصطلاحاً زیرتر می‌کند. علامت دیِز در موسیقی «♯» است.  علامت دیز صدای نت را نیم‌پردهٔ کروماتیک زیرتر و علامت بمل صدای نت را نیم‌پردهٔ کروماتیک بَم‌تر می‌کند.

اصطلاحات آهنگسازی هنگ درام

Composition یا ترکیب‌بندی: به آن کمپوزیسون هم می‌گویند. هر قطعه موسیقی که با شعر ، ترانه یا هنرهای دیگر ترکیب شود و نیز از سازهای مختلفی بهره بگید. ترکیب‌بندی می‌تواند یک آهنگ ساده یا یک کنسرت کلاسیک یا یک اپرای تمام عیار باشد.

Crosstalk یا درهم تنیدگی اصوات: در موسیقی تداخل نامطلوب دو یا چند نت را که بر روی شنونده تاثیر منفی دارد را گویند. این عامل خصوصاً در مورد هنگ درام و زمانی رخ می دهد که شما مثلا می‌خواهید C دو اکتاو پایین و بالا را بنوازید. تداخل بین دو صدا ایجاد جلوه های صوتی ناخواسته را ایجاد می‌کند. وقتی هنگ درامی درست ساخته نشده باشد ممکن است ضربه زدن به نتی باعث لرزش و به صدا آمدن نت کناری شود. در حالی که هنگ درام خوب هنگ درامی است که نت ها کاملا از هم مجزا بوده و به خوبی از یکدیگر جدا شوند.

Dynamic range یا پویایی صدا: طیف صدای هنگ درام از کمترین صدا تا بلندترین صدا، یکی از معیارهای اصلی کیفیت هنگ درام است.

Groove یا ریتم تکراری: اصطلاح رایج غربی در دنیای هنگ درام است. یک ریتم با تکرار مکرر را Groove گویند.

Harmonics یا هارمورنی: وقتی به یک نت ضربه می‌زنید، در اصل سه ملودی به گوش می‌رسد: صدای اصلی خود نت، صدای اکتاو نت، و اکتاو پنجم نت که با یکدیگر یک هارمونی را به وجود می‌آورند.

Helmholtz Resonance یا صدای رزونانسی: تا به حال به بطری خالی از سمت دهانه با کف دست ضربه زده اید؟ این همان صداست. این نوع صدا در سازهایی که دارای حفره هستند کاربرد دارد.

هنگ درام یک ساز بسیار خلاقانه است که به شما کمک می‌کند تا استعدادهای موسیقیایی خود را پرورش دهید. اگر به دنبال یک ساز جدید و هیجان‌انگیز هستید، آموزش هنگ درام گزینه‌ای عالی برای شماست.