سازدهنی، با آن ظاهر جمع و جور و همه کاره، در انواع مختلفی وجود دارد. ریشه سازدهنی را می توان در تمدن‌های باستانی ردیابی کرد. اما در قرن نوزدهم با اختراع سازدهنی دیاتونیک، این ساز محبوبیت زیادی پیدا کرد. پیش از این به بررسی انواع سازدهنی پرداخته‌ایم و می‌دانیم که این ساز دوست داشتنی توانایی پاسخگویی به سبک‌های مختلف موسیقی را دارد. پس، چه از علاقمندان به موسیقی کلاسیک باشید، چه بلوز. چه علاقه‌مند به حال و هوای نوستالژی موسیقی کانتری باشید و چه به موسیقی متداول و پاپ روز گرایش دارید، یادگیری سازدهنی این فرصت را به شما می‌دهد که آهنگ‌های دلخواه خود را بنوازید. در این مقاله، قصد داریم کاربرد سبک‌های سازدهنی در انواع ژانرهای موسیقی بررسی کنیم تا بتوانید در مسیر آموزش سازدهنی، مناسب به علاقه خود پیش بروید.

سبک‌های سازدهنی و ژانرهای موسیقی

بلوز

سازدهنی بلوز

وقتی صحبت از بلوز به میان می‌آید، سازدهنی به عنوان یک مدعی فروتن و در عین حال قدرتمند، جایگاه ویژه‌ای دارد. از «بلوز-کانتری» که آغازگر این سبک در کرانه رود می‌سی‌سی‌پی است تا «بلوز الکتریک شیکاگو»، سازدهنی نقشی حیاتی داشته است. اندازه جمع و جور و قابل حمل بودن این ساز، به نوازندگان اجازه می‌دهد تا احساسات خود را به هرکجا که می‌روند منتقل کنند و ارتباطی صمیمی با شنونده ایجاد کنند.

ملودی‌های هیجان‌انگیز «سانی بوی ویلیامسون» یا ریف‌های برق‌آسای «لیتل والتر»، باعث شده تا هویت سازدهنی در سبک بلوز شکل بگیرد و نسل‌ به نسل نواختن این ساز در این سبک ادامه پیدا کند. هنرمندانی مانند «چارلی موسلوهیت» و «جیمز کاتن» نیز پرچمدار نوازندگی این ساز در سبک بلوز هستند.

در بلوز، سازدهنی دیاتونیک، به ویژه در کلیدهای C یا G بیشترین استفاده را دارد. توانایی این مدل از سازدهنی در اجرای تکنیک هایی مانند: بِندینگ و ویبراتو، باعث استفاده مکرر از آن شده است. پس اگر تمایل به نوازندگی در این سبک دارید، هرچه زودتر سراغ آموزش سازدهنی بروید. نقش قدرتمند سازدهنی در سبک بلوز گواهی بر توانایی این ساز در بیان احساسات دارد.

جَز

سازدهنی جز

در میان ملیله‌های پر جنب و جوش موسیقی جَز، قهرمانی به ظاهر بعید ظهور کرد، سازدهنی. اگرچه که سازدهنی در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد. اما از همان ابتدا راه خود را به ضبط‌های جَز پیدا کرد و به این سبک از موسیقی با صدای متمایز و قابلیت‌های بیانی خود شکل تازه‌ای داد. از «دیکسی‌لند نیواورلئان» گرفته تا هارمونی‌های پیچیده عصر سوئینگ، سازدهنی نقش مهمی در شکل دادن به سبک جَز داشت.

در طول تاریخِ جَز، تعداد زیادی از نوازندگان سازدهنی ردپای محو نشدنی خود را در این سبک بر جای گذاشته‌اند. از صداهای پیشگام «لری آدلر» و «توتس تیلمانز» گرفته تا سبک های معاصر «گرگوار مارت» و «هندریک مورکنس»، مرزهای سازدهنی در جَز را جابجا کرده‌اند و مخاطبان را با مهارت و رویکردهای نوآورانه خود مجذوب خود کرده‌اند.

در جَز، سازدهنی کروماتیک می درخشد. برای تسلط بر سازدهنی در این سبک، درک تکنیکی مثل تانگ بلاکینگ و همینطور نواختن آکورد، بسیار مهم است. استفاده از این نکات و تکنیک‌ها نوازندگان سازدهنی را قادر ساخته تا هارمونی‌ها و خطوط ملودیک پیچیده جَز را اجرا کنند.

بسته به فضای آهنگ، سازدهنی می‌تواند به عنوان یک ساز ملودیک یا بداهه نواز، در کنار ساکسیفون و ترومپت عمل کند. تطبیق پذیری سازدهنی به آن اجازه می دهد تا به طور یکپارچه با ترکیب های کوچک، گروه های بزرگ و حتی گروه های فیوژن جَز معاصر، ترکیب شود.

فولک و کانتری

سازدهنی فولک و کانتری

در کنار گیتار آکوستیک و بانجو، از دیرباز سازدهنی نیز بخشی جدایی ناپذیر از سبک‌های موسیقی فولک و کانتری بوده. از کوه‌های آپالاچی تا دشت‌های غربی آمریکا، لحن‌ سوزناک، قابلیت‌های بیانی و صدای تداعی کننده زندگی روستایی، نقش بسزایی در حضور این ساز در این نوع موسیقی بوده است.

در طول تاریخ موسیقی فولک و کانتری، تعداد زیادی نوازنده سازدهنی افسانه‌ای، اثری پاک نشدنی بر روی این موسیقی بر جای گذاشته است. از احیای فولک در دهه 1960 با نوازندگانی مانند «باب دیلن» و «نیل یانگ» گرفته، تا نمادهای موسیقی کانتری مانند «چارلی مک کوی» و«میکی رافائل».

سازدهنی دیاتونیک، به ویژه در کلیدهای C , G و A، یک انتخاب رایج در این سبک های موسیقی‌ست. برای تسلط بر سازدهنی در سبک کانتری و فولک، درک تکنیک‌های خاص ژانر ضروری است. این تکنیک‌ها شامل تانگ بلاکینگ، کراس هارپ و استفاده از آکوردها و استاپ دوبل است. این مهارت‌ها نوازندگان سازدهنی را قادر می‌سازد تا خود یا سایر نوازندگان را همراهی کنند، جملات ملودیک ایجاد کنند و عمق احساسی را به داستان سرایی در ساخته‌های فولک و کانتری اضافه کنند.


عضویت در مجله خنیاگر
این عضویت رایگان است. با عضویت در مجله خنیاگر، از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

کلاسیک

سازدهنی کلاسیک

وقتی به موسیقی کلاسیک فکر می‌کنیم، اغلب تصاویر ارکسترهای بزرگ و پیانیست‌های چیره به ذهن می‌رسد. با این حال، در درون این سنت برجسته، سازدهنی با ظاهری نامتعارف، بی سر و صدا جای خود را پیدا کرده است. در حالی‌که سازدهنی ممکن است به اندازه سایر سازها با موسیقی کلاسیک مرتبط نباشد، نوازندگانی وجود داشته‌اند که از حضور آن دفاع کرده‌اند. هنرمندانی مانند «یاسو واتانی» و «تامی ریلی» نه تنها مهارت فنی قابل توجهی از خود نشان داده‌اند، بلکه از نزدیک با آهنگسازان برای گسترش رپرتوار سازدهنی کلاسیک نیز همکاری کرده‌اند.

نواختن سازدهنی در زمینه کلاسیک چالش‌هایی را برای نوازندگان ایجاد می‌کند. برای نوازندگی این ساز نیاز به کنترل دقیق زیر و بمی صدا و آرتیکولاسیون است تا ظرایف ترکیب‌بندی کلاسیک را منتقل کند. نوازندگان سازدهنی کلاسیک باید بر تکنیک‌های پیشرفته‌ای مانند دمیدن بیش از حد، توقف‌های مضاعف و پاساژهای پیچیده، تسلط داشته باشند.از تکنوازی ظریف و اثیری گرفته تا بافت هارمونیک غنی، سازدهنی صدایی متمایز را اضافه می کند که ارکستراسیون کلی را تکمیل و تقویت می کند. سازدهنی کروماتیک انتخاب رایج برای نوازندگی قطعات کلاسیک است.

پاپ

سازدهنی پاپ

گذر سازدهنی به موسیقی پاپ را می‌توان در ریشه‌های آن در سبک‌های فولک و بلوز جستجو کرد. در موسیقی پاپ، سازدهنی اغلب به‌عنوان صدایی مشخص و همراه با هنرمندان یا آهنگ‌های خاص در یادهاست. برای مثال به ریف‌های نمادین در آهنگ «مرد پیانو» از «بیلی جوئل» یا هوک‌های «استیوی واندر» در «آیا او دوست داشتنی نیست» گوش کنید. این لحظات نه تنها آهنگ ها را ارتقاء بخشیدن، بلکه توانایی هارمونیکا را در به جا گذاشتن تأثیر ماندگار و تبدیل شدن به بخشی ضروری از فضای موسیقی پاپ برجسته کردن.

با انواع سازدهنی می‌توان سراغ موسیقی پاپ رفت. با حضور سازدهنی در موسیقی پاپ می‌توان به عناصر بلوز، فولک یا کانتری نیز رسید. اتفاقی که منجر به لحظات موسیقایی منحصر به فرد و به یاد ماندنی شده است.

نتیجه

سازدهنی هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد زیرا جایگاه خود را در سبک‌های مختلف موسیقی پیدا می‌کند. بنابراین، خواه جذب پیچیدگی ملودیک، ریف‌های تلخ، ملودی‌های صمیمانه، لحظات ارکستری خاطره‌انگیز، یا حالِ خوش پاپ جذاب، شده باشید، سازدهنی همراه شماست.

آموزش‌های آنلاین سازدهنی، کتاب‌های آموزشی و کلاس‌های سازدهنی برای نوازندگان مبتدی و پیشرفته که به دنبال کشف پتانسیل این ساز در موسیقی هستند، وجود دارد. با مطالعه تکنیک‌ها و سبک‌های نوازندگان تاثیرگذار سازدهنی در هر سبک موسیقی، می‌توان به پیشرفت بزرگی در نوازندگی این ساز رسید.

برای یادگیری هارمونیکا آماده‌ای؟ مجموعه آموزش سازدهنی را شروع کن، اولین جلسه رایگان را مشاهده کن و خیلی زود با کسب مهارت در نوازندگی این ساز خوش‌صدا و خوش‌دست، از پیشرفت نوازندگی خودت لذت ببر.

هارمونیکا خنیاگر