مجموعه آموزش کمانچه خنیاگر که بر اساس کتاب «دستور مقدماتی ویولن» اثر روح‌الله خالقی با تدریس یکی از بهترین معلمین کمانچه، حسام اینانلو، تهیه شده، چندسالی‌ست تبدیل به یکی از معتبرترین منابع آموزشی برای ساز کمانچه شده است.

اگرچه بعضی از مورخین قدمت کمانچه را بیش از ۱۰۰۰ سال می‌دانند اما مشخصا این ساز از زمان صفویه تبدیل به یکی از سازهای اصلی موسیقی ایرانی شد. در کنار آموزش سینه‌به‌سینه که همیشه از ارکان اصلی آموزش موسیقی در ایران بوده، نزدیک به صدسال قبل با وارد شدن شیوه‌‌های آموزشی جدیدتر و احساس نیاز به آموزش همراه با نُت، اولین کتاب‌های آموزش موسیقی نیز منتشر شدند.

یکی از اولین کتاب‌ها، کتابی با نام کتاب «دستور مقدماتی ویولن» اثر روح‌الله خالقی بود که اگرچه برای آموزش ویولن برای دانش‌‌آموزان هنرستان موسیقی تدوین شده بود، خیلی زود برای آموزش کمانچه نیز مورد استفاده قرار گرفت.

آموزش از مبتدی تا پیش‌رفته

مجموعهٔ آموزش کمانچه در ۳ سطح مختلف از مبتدی تا پیش‌رفته در خنیاگر منتشر شده است.

کمانچهٔ ۱ در واقع آموزش کتاب اول هنرستان و کمان‌چهٔ ۲ تدریس کتاب دوم هنرستان موسیقی‌ست. در مجموعهٔ سوم که با نام کمانچه‌نوازی پیش‌رفته منتشر شده نیز گزیده‌ای از قطعات بیش‌تر شنیده‌شدهٔ موسیقی ایران است که در کتابی تحت عنوان «۱۸ قطعه» اثر لطف‌الله مفخم‌پایان آمده است.

شروع از صفر

هنرجوی مبتدی به راحتی امکان شروع یادگیری کمانچه با این مجموعه را دارد و احتیاجی به دانش قبلی در موسیقی نخواهد داشت.

مباحث ابتدایی کتاب اول که درمورد نت‌خوانی و شناخت خطوط حامل و مباحث پایه‌ای تئوری موسیقی‌ست را می‌توان در یک جلسه آموخت و تمرینات عملی را شروع کرد.

زمان یادگیری

هنرجویی که تازه یادگیری را با مجموعهٔ کمانچهٔ ۱شروع کرده با تمرین منظم روزانه می‌تواند کتاب اول هنرستان را در یک بازهٔ زمانی ۷ تا ۹ ماهه به پایان برساند.

در مجموعهٔ کمانچهٔ ۲ با توجه به حجم کتاب دوم و نیاز به تمرین بیش‌تر، این بازهٔ زمانی بین ۱۰ تا ۱۲ ماه متغیر خواهد بود.

در مجموعهٔ کمانچهٔ ۳ یا پیش‌رفته که ۱۴ قطعهٔ آموزشی دارد، میزان تمرین است که سرعت پیش‌رفت را تعیین می‌کند.

بعضاً هر کدام از این قطعات به ۲ تا ۳ هفته تمرین احتیاج دارد.

یادگیری کمانچه یکی از چالش‌های هیجان‌انگیز و در عین حال لذت‌بخش است. همین حالا سازت را در دست بگیر، از مجموعه آموزش کمانچه استفاده کن و ایمان داشته باش که خیلی زود به یک نوازنده ماهر و مسلط تبدیل خواهی شد.

کمانچه خنیاگر