اهمیت تمرینات میوزماسل برای هر نوازنده‌ای در هر سطحی از مهارت و دانش به قدری دارای درجه اهمیت است که می‌شود گفت حتی واجب موکد است. میوزماسل در راستای برقراری ارتباط و اتصال میان ذهن و عضله، منجر به بالا بردن سطح سلامت و عمر نوازندگی می‌شود. در نقشه مسیر تمرینات میوزماسل علاوه بر توضیحات تفهیمی هر بخش، روند روزهای تمرینی و مقدار و نوع هر یک از تمرینات همراه با زمان‌های استراحت در جداولی طراحی و مشخص شده‌اند. این جداول در جزوهٔ پیوست به مجموعهٔ تمرینات میوزماسل قابل دسترسی است.

هر جلسه از این مجموعه شامل ۴ بخش مهم است که انجام به ترتیب و دقیق هر یک از آنها در جهت بهره‌مندی هر چه بهتر از تمرینات متد میوزماسل الزامی‌ست.

بخش اول: دیداری، شنیداری

 این بخش، اولین قدمِ هنرجو در راستای آموزش تمرینات در روز محسوب می‌شود. در واقع اصلی‌ترین کلید ورود به دنیای تمرینات است، دنیایی که هر آنچه از عملکردهای صحیح و فوق العادهٔ ذهنی و عضلانی انتظار دارید، برای‌تان به همراه خواهد داشت و مهم‌ترین زیرساخت مراحل بعدی است. در این بخش باید هر قسمت آموزشی را به فراخور میزان اهمیتی که بر اساس سنجش شما از خودتان به دست می‌آید بارها و به خوبی تماشا کنید و بشنوید و به تمامی اشارات آن جلسه چه در بخش آموزش و چه در بخش تفهیم توجه کامل را داشته باشید تا تسلط به ابعاد هر تمرین به صورت تصویرسازی‌های ذهنی و توضیحات کلامی به صورت یک الگوی وجودی در شما شکل گیرد. فراموش نکنید که این مرحله از تمرینات فقط ذهنی و کلامی هستند.

بخش دوم: تفهیم، تمرین

در این بخش، هر آن چیزی را که به صورت ذهنی و کلامی از دیدن و شنیدن جلسات آموزشی در مرحله‌ی قبلی درک و دریافت کرده‌اید، به صورت هم‌زمان در انجام هر تمرین تکرار می‌نمایید تا مدارسازی‌هایی صحیح، رها و دارای تفکیک‌های ذهنی و اجرایی را همراه با کنترل انرژی در مغز و عضلهٔ خودتان ایجاد و عمیق نمایید و با هر مرتبه‌ای از تکرار به فهم اجرایی صحیح از هر تمرین برسید و خودتا را برای روزهای آینده که انجام برنامه‌ٔ تمرینی است به نحو خوبی آماده سازید. در این بخش بهتر است از استراحت‌های کوتاه به عنوان تنفس‌های ذهنی و عضلانی و استفاده از خوراکی‌هایی سبک و طعم‌دار در حد یک تغییر چشایی جهت داده‌های ذهنی استفاده کنید.

توضیحات بیش‌تر و دقیق‌تر مربوط به بخش تفهیم و تمرین در جلسات مجموعه تمرینات میوزماسل در دسترس است.

بخش سوم: انجام برنامه‌های تمرینی و انتقال روی ساز

با توجه به مهارت‌های خوبی که از انجام دو مرحلهٔ قبلی به دست آمده، با توجه به توضیحات هر تمرین و مباحث مطرح‌شده، در این بخش تمرینات با تعداد مشخص‌شده در جدول برنامه‌ٔ تمرینی جلسه‌ٔ مربوطه انجام می‌گیرد. این جدول تمرینی در فایل پیوست مجموعه آموزش تمرینات میوزماسل در دسترس است.

قابل ذکر است زمان انجام این بخش باید طوری تنظیم شود که هم خسته و بی‌حال نباشید و هم گرسنه و سنگین از مصرف یک وعدهٔ غذایی و هم زمانی باشد که ایجاد مزاحمتی برای اطرافیان نداشته باشد.

بخش چهارم: زمان‌های استراحت

زمان‌های اخصاص‌یافته به استراحت‌ها چه به شکل مقطعی در روند برنامه‌های تمرینی و چه به شکل روزانه در طول هفته تماما در جهت بازیابی و پردازش‌های ذهنی و عضلانی تعیین شده‌اند و از اهمیت به‌سزایی در طول مسیر پیشرفت شما برخودار هستند. در واقع شکل انجام تمرینات چه در برنامه‌های تمرینی و چه در زمان تمرین تا رسیدن به فرم واقعی هر تمرین، نباید موجب سفتی یا خستگی زودهنگام ذهنی و عضلانی گردد. به همین منظور در هر کجای یک برنامه‌ی تمرینی در صورت نیاز به چند لحظه استراحت جهت پردازش‌ها و یا رفع خستگی و فشار ذهنی و عضلانی، حتی در صورت نبود زمان استراحت در آن زمان، به اندازه‌ی لازم باید استراحت کرد و حتما با انجام چند تمرین نرمشی خود را جهت ادامه تمرین مجددا متمرکز و آماده‌سازی کرد. پس جهت حفظ سلامتی و به ثمر نشستن تلاش‌ها، زمان‌های استراحت را باید جدی گرفت.

در پایان باید گفت که تمرینات میوزماسل، مجموعه‌ای از رویکردهای رفتاری، شناخت ذهنی و تمرینات بدنی است که به نوازندگان کمک می‌کند تا دست‌های خود را تقویت کنند، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند و به رهایی در نوازندگی دست پیدا کنند.

اگر شما نیز به عنوان یک نوازنده، به دنبال راهکاری برای تقویت دست‌های خود و بهبود کیفیت نوازندگی‌تان هستید، مجموعه آموزش تمرینات میوزماسل برای نوازندگان در خنیاگر، انتخاب مناسبی برای شماست.

میوزماسل