سلفژ، زبان موسیقی است. یادگیری سلفژ، مانند یادگیری هر زبان دیگری، به شما کمک می‌کند تا موسیقی را بهتر بشنوید، بفهمید و اجرا کنید. با یادگیری سلفژ، می‌توانید به راحتی نت‌ها را بخوانید و بنویسید، و هم‌چنین می‌توانید مهارت‌های شنیداری خود را بهبود ببخشید. مجموعه آموزش سلفژ خنیاگر چند سالی‌ست منتشر شده و توسط هنرجویان علاقمند استفاده می‌شود. پرسش‌های متداولی در این راستا وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

سلفژ به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود

  • خواندن نت‌ها: در این بخش، یاد می‌گیرید که چگونه نام هر نت را با سیلاب‌های سلفژ بخوانید.
  • وزن‌خوانی: در این بخش، یاد می‌گیرید که چگونه طول هر نت را تشخیص دهید.
  • دیکته موسیقی: در این بخش، یاد می‌گیرید که چگونه نت‌هایی را که می‌شنوید، بنویسید.

یادگیری سلفژ، یک مهارت ضروری برای هر کسی است که می‌خواهد به طور جدی به موسیقی بپردازد. با یادگیری سلفژ، می‌توانید از موسیقی لذت بیشتری ببرید و مهارت‌های خود را در این زمینه بهبود ببخشید.

آموزش سلفژ

سلفژ چیست؟

سلفژ شیوه‌ای عملی‌ست برای درک مفاهیم تئوری موسیقی، مانند شناخت نت‌ها، فواصل، گام‌ها، آکوردها و… این شیوه کمک می‌کند تا صورت عملی صداهای موسیقی را بشناسیم و بتوانیم نت‌ها و فواصل و دیگر عناصر موسیقی را تشخیص دهیم. سلفژ کمک می‌کند تا علم تئوری موسیقی از روی کاغذ به یک فعالیت عملی تبدیل شود.

سلفژ و آواز یکی هستند؟

قطعا خیر. در سلفژ، برای یادگیری مفاهیم از تکنیک آواز استفاده می‌شود اما آموزش آواز نیست. البته اگر هنرجوی آواز هستید، سلفژ به شما کمک می‌کند تا بسیار راحت‌تر آواز را بیاموزید و نسبت به آنچه اجرا می‌کنید آگاهی علمی و فنی داشته باشید.

برای شروع با این مجموعه به پیش‌نیاز خاصی احتیاج دارم؟

بله. اگرچه در این مجموعه به مباحث ابتدایی تئوری موسیقی پرداخته شده اما آگاهی نسبی به مطالبی از قبیل نت‌خوانی، شناخت فواصل و آشنایی با گام‌ها به درک و فهم این مجموعه کمک شایانی می‌کند.

سلفژ برای موسیقی ایرانی هم لازم است؟

سلفژ برای هر نوع موسیقی و سازی ضروری‌ست. البته باید بدانیم که متد سلفژ توسط موسیقی‌دان‌های غربی تهیه و تدوین شده و بر اساس موسیقی غربی عمل می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا فواصل موسیقی ایرانی مانند کُرُن و سُری در سلفژ آموزش داده نشود.

یادگیری سلفژ چقدر طول می‌کشد؟

سلفژ شامل تمرینات و تکنیک‌هایی‌ست که زمان زیادی برای یادگیری نیاز ندارد. موضوع مهم در یادگیری سلفژ، تمرین مداوم و استفاده طولانی از تکنیک‌های آن است. سلفژ در تمام طول مدت نوازندگی یا خوانندگی همراه یک موسیقی‌دان خواهد بود و مکرراً در دوره‌های مختلف نوازندگی مراجعه به سلفژ ضروری‌ خواهد بود.

اما یادگیری با مجموعه آموزش سلفژ با فرض تمرین منظم روزانه ۶ ماه طول خواهد کشید.