اهمیت جنس و رنگ صدا در خوانندگی بسیار حائز اهمیت است. خوانندگی تنها با داشتن استعداد و نبوغ ذاتی ممکن نیست، بلکه می بایست شخص راز و رمز های بسیاری را درباره اجزای رنگ و تن صدای خویش بیاموزد تا زیبایی تمام و کمال توانمندی ذاتی را به نمایش بگذارد.

منظور از جنس و رنگ صدا در خوانندگی چیست

آواز از علاقه مندی های مشترک بسیاری از مردم است به طوری که کوچک و بزرگ، پیر و جوان مایلند اوقاتی را صرف شنیدن این نوای دلنشین کنند اما اگر خواننده، تبحر بالایی نیز داشته باشد اما رنگ و جنس صدا دلنشین نباشد، مطمئناً نمی‌تواند این خیل عظیم عاشقان این هنر همیشه جاویدان را راضی نگه دارد.

در واقع اصطلاح تن یا رنگ و جنس صدا (در این مقاله  اکثرا تن ، رنگ و جنس صدا ،  مترادف و جایگزین هم شده اند)، معرف مولفه هایی همچون زیر و بمی، قدرت و کیفیت است به همین جهت می توان شاهد تنوع بالایی از صدا بود.

عملکرد آوایی تنها محدود به داشتن رنگ خاصی از صدا نیست. خوشبختانه حال پیشکسوتان ارزنده موسیقی، می توانند به پشتوانه علم و تجربه خویش کمک کنند، شخص شاهد پرورش رنگ و صدای قدرتمند باشد بنابراین ممکن است در برهه های مختلف از زمان، فرد شاهد عناوین مختلف مانند خالص، لطیف، شفاف، زنگ دار، ملایم یا خشن باشد.

اهمیت تن خوانندگی در کیفیت صدا

علایق و سلایق مختلفی برای انتخاب بهترین صدا مطرح هستند، بنابراین این عنوان را به شکل ثابت برای تمامی افراد به کار نمیبرند اما ویژگی هایی بیانگر حالت ایده‌آل هستند که از جمله می توان به صدای خوش رنگ و جذاب اشاره کرد که در اثر تکنیک های صداسازی به وجود آمده است.

به یاد داشته باشید که چنین ویژگی هایی یک شبه به دست نمی‌آید بلکه نیاز است قدرت صدای خویش را کنترل و تنظیم نمود تا به حالت پایدار برسد، بی جهت نیست که اساتید صداسازی تاکید بر رجیستر های متعادل و تکنیک نفس گیری کارآمد دارند.

از دیگر مواردی که به تسهیل و اصلاح مشکلات خوانندگی کمک می‌کند، کسب علم و دانش جهت شناخت منبع رزونانس بوده که نتیجه آن را می‌توان تسلط بر حنجره و فشرده سازی کافی بر تارهای صوتی دید.

جنس و رنگ صدا چه ارتباطی با رزونانس صدا دارند

شاید شما نیز اصطلاحاتی مانند گرم، زنگدار، روشن یا تیره را برای درک بهتر رنگ و تن صدا شنیده اید که در واقع بیانگر تفاوت بین یک صدا با دیگر اصوات هستند، همچنین برای تمایز سازها نیز به کار می رود. 

به طور مثال پیانو و ویولن از جمله سازهایی هستند که وجه مشترک آنها نواختن بگونه ایست که میتوان شاهد تولید میزان صدا و زیر و بم یکسانی بود، درحالیکه تن یکسانی شنیده نمی‌شود، به گونه‌ای که از مشخصات پیانو، داشتن تن گرم را عنوان می‌کنند اما برای ویولون به صورت تن روشن است.

بی جهت نیست که پیشکسوتان عرصه موسیقی همواره تاکید دارند تن صدا و رنگ صدا می تواند معرف شخصیت هنری فرد باشد. تن صدا وابسته به احساسات و حال و هوای شخص خواننده نیز هست. در این پروسه، رزونانس است که تن صدا را می سازد. حال دیگر، نقش رزونانس بر خلق تن صدا، بهتر مشخص میشود.

نحوه تاثیر گذاری رزونانس صدا بر رنگ صدا

آرزوی تمامی افراد هنرجو خوانندگی، گام برداشتن در جهت نمایش توانمندی درونی آنان به شکلی استاندارد است، اما نیاز است تا با تسلط بر زیر و بم فضا، نمایشی خیره کننده داشت.

رزونانس صدا در واقع بیانگر ارتعاشاتی است که از طریق اعضایی همچون دهان، بینی و گلوی شخص تولید شده، و تن صدای هر شخص را میسازد. هنرجویان مبتدی برای خلق یک صدای خاص، نیاز دارند به ارکانی که تاثیر گذار در ساخت آن صدا هستند، متمرکز شوند.

شاید چنین اتفاقی دور از ذهن برسد اما استمرار و تمرین می تواند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را ممکن کند، بنابراین هنرجو می بایست با تبحر بالایی، عملکرد درخشان داشته باشد تا آگاهانه نفس خویش را کنترل کند به گونه‌ای که از طریق اشکال مختلف، رهایی ماهیچه های مختلف به وجود آید.

برای دستیابی به تنالیته شیرین صدا چه باید کرد

برخی از افراد برای اینکه شاهد کیفیت حرفه ای در تن صدا باشند، دغدغه زیادی دارند اما تمرین‌ها تاثیر گذاری وجود دارد که می‌تواند به بهبود کیفیت کمک شایانی کند اما بد نیست بدانید که وضوح و شفافیت صوتی وابسته به دو بخش منبع تن صدا، و تارهای صوتی موجود در گلو، سر یا دهان است.

نحوه دستیابی به صدای خوب و غنی

صدای خوب و غنی نیاز بسیاری از هنرجویان موسیقی است بنابراین بهتر است با نکاتی چنین دستاوردی را داشت از جمله:

  • از تارهای صوتی برای خلق تن صدای واضح و شفاف بهره گیرید.
  • متعادل و پایدار کردن رزونانس صدا در بخش‌هایی همچون گلو، سر و دهان ممکن میشود.
  • تلفیق جذابی از تمرین‌ها کمک کننده صدا سازی، می تواند منجر به تعادل در تن صدایی هنرجو شود.
  • برای درک کیفیت خوانندگی می توانید به چالش هایی همچون حرکت بالا و پایین حنجره دقت کنید، همچنین بد نیست که وابستگی کیفیت تن صدا به تعادل حفراتی همچون سر، دهان و گلو را نیز بدانید.
  • بهتر است در آواز خواندن خود را تنها محدود به یک رنگ صدا نکنید بلکه تنوع مختلف را امتحان کنید. انجام تمرین‌ها متناسب می‌تواند به غنی تر کردن صدا و اعتدال نیز بینجامد، بنابراین تمرکز بر ارتعاشات و حس هر نت را فراموش نکنید.

تمرین‌ها تاثیرگذار بر کنترل و تعادل رنگ صدا در خوانندگی

پیشکسوتان هنر خوانندگی همواره به هنرجویان توصیه می کنند وضعیت خود را به شکل استاندارد حفظ کنند و همواره صاف بایستند. علاوه بر آن که نیاز است فضای ریه‌ها با تنفسی عمیق از هوا پر شود سپس همزمان با بیرون قرار دادن دنده ها، دیافراگم به سمت داخل پیچ خورده شود. چنین وضعیتی برای خروج آهسته هوا نیاز است.

بیاد داشته باشید رها بودن حنجره و گلو، کمک می کند نغمه های دلنشین به درستی خلق شوند و کنترل تنفس نیز ممکن شود.

معمولاً خواندن در محدوده بین ۱۵ تا ۲۰ نت، محبوب بسیاری از خوانندگان است اما نت سل سوم برای آوازخوان های سوپرانو و مزوسوپرانو، دو سوم برای علاقمندان آلتو و تنوراز، نت لای سوم برای باریتون ها و فای سوم برای باس ها انتخاب می شود.

تمرین مختص پرورش تن صدا

سازهای محبوبی همچون پیانو، گیتار و کیبورد کمک می‌کنند علاقمندان به خوانندگی اطلاعاتی درباره محدوده صدا خویش کسب کنند، به همین جهت معمولاً از نت دوی میانی پیانو استفاده می شود، سپس باید نت به نت، هنرجو اجرای خویش را پایین برده تا زمانی که توان اجرای پایین ترین نت را داشته باشد.

از دیگر مزایای این تمرین کاربردی، می توان به تقویت دیافراگم و گسترش ظرفیت شش ها اشاره کرد.

ایجاد رنگ بهتر صدا در نت های بالا

اگر قصد دارید هنرنمایی فاخری در اجرای نت های بالا داشته باشید، میتوانید از دیافراگم خود بهره بگیرید تا شاهد افزایش هوای در حنجره باشید. البته به این راحتی نیست بلکه نیاز بوده مرتباً گلو را باز کرده به گونه‌ای که در آخر شاهد ارتعاش صدا در سینه بود و عملکرد درخشانی در اجرای نت های بالا را به نمایش گذاشت.

اگر دچار مشکل هوادار بودن صدا هستید، تکنیک هایی که متمرکز بر ایجاد مصوتهای باز و پرورش تنفس عمیق هستند را امتحان کنید تا شاهد ایده آل ترین حالت تن صدا نیز باشید.

نحوه کاربرد تکنیک های صداسازی جهت ساخت و بهبود صدای کامل

استفاده کارآمد از چست ویس و هد ویس

زمانی میتوان لقب خواننده حرفه ای را برای یک فرد به کار برد که بتواند از صدای سر و سینه به درستی استفاده کند. اما مطمئنا افراد مبتدی چنین توانمندی ندارند و حتی ممکن است چالش‌های عظیمی را نیز احساس کنند.

داشتن نقشه راه اصولی با کمک اساتید پیشکسوت و تمرین پیوسته می تواند پتانسیل اعجاب انگیز هر فرد را به نمایش گذارد. اگر علاقه مند به کسب مهارت هستید، بهتر است تناسب را در ترکیب صدای سینه و صدای سر رعایت کنید که نتیجه آن نمایش بهترین تن صدا خواهد بود.

استفاده از صدای میکس برای پرورش توانمندی خوانندگی

زمانی می توان شاهد قدرت صدای خواننده بود که از توانمندی رزوناتور ها به خوبی استفاده کرد بی جهت نیست که شخصیت های فاخر موسیقی که دارای صدای بلند هستند، از عملکرد آوایی خاصی برخوردارند.

اگر شما نیز مایلید به چنین مهارتی دستیابی می‌توانید از تمرین‌های ساده و دردسترس جهت درک قدرت رزونانس بهره گیرید، به ویژه در بخش‌هایی همچون سر، کاربرد بسیار دارد.

آرامش و سکون فضا می تواند نخستین گام باشد، سپس شخص می‌بایست قسمت استخوانی بین لب بالایی و بینی را با استفاده از انگشتان دست لمس کند که نتیجه آن شنیدن صدای سبک خواهد بود، و در ادامه مسیر پس از برخورد انگشت به پل بینی، قسمت پیشانی نیز لمس شود تا بتوان درک بهتری از صدای خلق شده داشت.

دستیابی به بهبود رنگ صدا چگونه ممکن است

داشتن صدای قدرتمند و مهارت در گونه‌های خوانندگی امری چالش برانگیز است که نیاز بوده پس از آموزش اصولی، تمرین‌ها را به شیوه های درست پیگیری کرد. قبل از هر چیزی نیاز است فرایند تولید صدا را نیز دانست تا برای تولید رنگ خاص آن با چالش مواجه نشد.

رزونانس در واقع شامل مراحلی است از زمانی که هوا در حال عبور از بین تارهای صوتی شخص بوده و منجر به ساخت تن یا زیر و بم صدا می شود که نتیجه آن را می توان به شکل امواج صوتی شاهد بود که در اثر حضور در فضای حلق و بینی و دهان دچار تشدید می شود.

بنابراین افرادی که مایل به فتح قله آواز هستند، نیاز است شناخت دقیقی نسبت به تولید حرکت و شنیدن صدا داشته باشند و چالش های مسیر را با کمک تمرین‌ها صداسازی کمرنگ کنند.