زمانی که شما شروع به یادگیری سازی می‌کنید، ممکن است لزوما ندانید با کدام آکوردهای گیتار آغاز کنید، اما با یادگیری تعداد کمی از آکوردهای ساده گیتار می‌توانید تعداد بسیار زیادی آهنگ بنوازید و زمان لذت‌بخشی را سپری کنید.

مرحله اول: با آکوردهای اصلی شروع کنید

زمانیکه آموزش گیتار را شروع می‌کنید، در مرحله اول به صورت غریزی به سمت آکوردهای ماژور، آکوردهای مینور و آکوردهای هفت کشیده می‌شوید. یادگیری این آکوردها به مراتب راحت‌تر است، چرا که بدون هیچ تغییر پوزیشن و بدون باره گرفتن نواخته می‌شوند. این نت‌ها هم‌زمان به گیتاریست‌های تازه‌کار کمک می‌کنند تا انگشتان و دست‌هایشان قبل از این که وارد تغییر پوزیشن و گرفتن باره شوند فرم بگیرد.

مرحله دوم: یاد بگیرید خیلی زود بتوانید آهنگ بنوازید

مزیت یادگیری آکورد در مرحله اول این است که به راحتی قابل فراگیری هستند و به دلیل استفاده گسترده، به شما کمک می‌کنند بتوانید قطعه‌های خیلی زیادی بنوازید.
علاوه بر این، این آکوردها به دلیل ارتعاش بالای سیم‌ها، صدای بالایی دارند و برای سر انگشتان دستان هم به نسبت باره گرفتن درد کمتری به همراه دارند، گرچه تعداد این آکوردها برای مرحله اول به شدت محدود است.

مرحله سوم: آکوردهای ضروری برای شروع گیتارنوازی

تعداد زیادی ترانه وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از این سه آکورد بنوازید. با اینکه ممکن است به نظرتان غیر ممکن باشد.
برای مثال اگر به دنبال آکوردی می‌گردید که هم رایج و هم برای یادگیری آسان باشند، می‌توانید

  • آکورد می ماژور (E)
  • آکورد لا ماژور (A)
  • آکورد ر ماژور (D)
    را به خاطر بسپارید.

قطعا این سه آکورد، پایه‌ی بسیاری از ترانه‌ها و هم‌چنین به شدت برای یادگیری آسان هستند .

این سه آکورد هم‌چنین کمک می‌کنند که قبل از یادگیری آکوردهای پیچیده، بتوانید انعطاف بیشتری در انگشتان دستتان به وجود بیاورید.

آموزش گیتار کلاسیک خنیاگر

اولین آکورد: می ماژور (E)

با سه عدد از انگشتان دست نواخته می‌شود و یکی از آسان‌ترین آکوردها برای یادگیری است. آکوردی که با سیم‌های دست باز و به وسیله‌ی دو فرت اول گیتار نواخته می‌شود. انگشت وسط شما روی فرت دوم از سیم A یا لا قرار می‌گیرد، انگشت حلقه‌ی شما روی فرت دوم از سیم D یا ر قرار می‌گیرد و انگشت اشاره روی اولین فرت از سیم G یا سل قرار می‌گیرد. آکورد می ماژور در حقیقت همان می مینور است که در آن انگشت اشاره اضافه شده است. بنابراین زیاد پیچیده نیست.

دومین آکورد: لا ماژور (A)

این یک آکورد آسان است که برای آن لازم است انگشت‌تان را در سه فرت مجاور روی یک خط مستقیم قرار دهید. انگشتان طبیعتا با این آکورد سختی بیشتری را تجربه خواهند کرد. اما این آکورد، آکورد پایه‌ای و بسیار ضروری برای موسیقی‌های پاپ و راک است.

سومین آکورد: ر ماژور (D)

این آکورد برای هنرجویان مبتدی کمی پیچیده‌تر است. این آکورد با قرار دادن انگشت اشاره روی فرت دومی از سومین سیم یعنی سیم لا قرار می‌گیرد. انگشت وسط روی دومین فرت از اولین سیم که فا دیز می‌شود قرار می‌گیرد و انگشت حلقه روی سومین فرت از دومین سیم یعنی ر قرار می‌گیرد و محل قرارگیری آنها به شدت به هم نزدیک است و به همین دلیل این آکورد به تمرین بیشتری از دو آکورد قبل نیاز دارد.

سخن پایانی

زمانی که اولین آکوردهای گیتار را یاد می‌گیرید، می‌توانید بلافاصله تعداد بسیار زیادی از ترانه‌ها را بنوازید و می‌توانید از یادگیری خود لذت ببرید، چرا که لذت یادگیری بخش مهمی از فرایند آموزش است.
این روش انگیزه شما را بالاتر می‌برد و به شما کمک می‌کند برای یادگیری آکوردهای پیچیده‌تر آماده شوید.