چندسالی‌ست که مجموعه آموزش پیانو خنیاگر با تدریس رامین بهنا یکی از انتخاب‌های اصلی علاقه‌مندانِ این ساز است. این مجموعه در ۳ سطح آموزش پیانو مقدماتی، آموزش پیانو متوسطه و آموزش پیانو پیشرفته منتشر شده.

خصوصیات محتوایی و فنی این مجموعه، آن را تبدیل به مرجعی بی‌نظیر برای یادگیری پیانو کرده است که در نوشتهٔ زیر سعی شده معرفی کاملی از آن ارائه شود تا پاسخی به پرسش‌های احتمالی هنرجویان باشد.

منظور از شیوهٔ اختصاصی مجموعه آموزش پیانو خنیاگر چیست

رامین بهنا بعد از دهه‌ها تدریس پیانو، شیوهٔ خاص خودش را در آموزش این مجموعه ارائه کرده است.

منظور از شیوهٔ اختصاصی درواقع آموزش بر مبنای روشی‌ست که توسط رامین بهنا تدوین شده و با شیوه‌ها و کتاب‌های آموزشی رایج متفاوت است. شیوهٔ تدریس، ترتیب آموزشِ تکنیک‌ها و تمرینات ارائه‌شده به‌گونه‌ایست که هنرجو در زمان کم‌تری نتیجهٔ بهتری می‌گیرد.

آیا برای یادگیری پیانو به پیش نیاز احتیاج است

برای شروع یادگیری پیانو، با مجموعه آموزش پیانو خنیاگر به هیچ پیش‌نیازی احتیاج نیست. هنرجو می‌تواند آموزش را از صفر با این مجموعه شروع کند.

تمام مباحثی که از تئوری موسیقی مورد نیاز خواهد بود به مرور در همین مجموعه تدریس می‌شود.

پیانو خنیاگر

یادگیری با مجموعه آموزش پیانو خنیاگر چقدر طول می‌کشد

مسلّماً مدت‌زمانِ یادگیری هر سازی ارتباط مستقیمی با تمرین منظم هنرجو دارد.

از طرفی اگر یادگیری پیانو را به سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیش رفته تقسیم کنیم، می‌توان گفت مدت زمان یادگیری مجموعهٔ پیانو ۱ و پیانو ۲ خنیاگر، که درواقع سطح مقدماتی پیانوست، حدوداً ۱۱ ماه خواهد بود.

و مجموعهٔ پیانو ۳ که توانایی نوازندگی پیانو را به سطح بالاتری می‌رساند، به ۸ ماه زمان نیاز دارد.

انواع پیانو کدام‌اند

پیانو به‌طور کلی در دو نوع آکوستیک و دیجیتال تولید می‌شود. پیش‌تر مطلبی در مورد تفاوت پیانو آکوستیک و دیجیتال تهیه کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید.

در پیانو آکوستیک تولید صوت به صورت مکانیکی اتفاق می‌افتد و در پیانوهای دیجیتال از طریق  سیستم الکترونیکی تعبیه‌شده درون پیانو که می‌توانند صدای پیانو آکوستیک را بازتولید کنند.

کیبورد و اُرگ نیز با اندکی تفاوت زیرمجموعهٔ پیانوهای دیجیتال هستند.

از لحاظ قیمتی، پیانوهای آکوستیک بسیار گران‌تر از پیانوهای دیجیتال هستند. از طرفی پیانوهای دیجیتال در انواع مختلفی تولید می‌شوند و در تولید آن سعی می‌شود از نظر نوازندگی کیفیتی مشابه پیانو آکوستیک داشته‌باشد.

پیانوی مناسب برای شروع یادگیری چیست

در مرحلهٔ ابتدایی یادگیری پیانو، هنرجو می‌تواند از کیبورد ( با کیفیت خوب) استفاده کنید. اما بعد از مدتی و با ورود به مراحل متوسطه لازم است که پیانو خریداری شود. در ادامه یک نوازندهٔ حرفه‌ای پیانو باید یک پیانوی آکوستیک تهیه کند.

از مدل‌های مختلف پیانو دیجیتال که توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شود به نسبت قیمت مناسبی دارند می‌توان به یاماها P125 و رولَند rp30 اشاره کرد.

نکتهٔ آخر

می‌توان گفت نمی‌توان پایانی برای یادگیری و بهبود کیفیت نوازندگی متصور شد اما با توجه به شیوه‌ای که رامین بهنا در تدریس این مجموعه‌ها پیش گرفته، با اتمام این مسیر، هنرجو بی‌نیاز از دیگر کتاب‌ها و متدهای آموزشی‌ست.

از طرفی با توجه به اصولی‌بودن شیوهٔ تدریس، هیچ منعی در استفاده از کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی نیست.

برای درک بهتر و پیوستگی آموزش پیشنهاد می‌شود آموزش را از مجموعهٔ مقدماتی شروع کنید.