به نظر شما یادگیری پیانو و نواختن آن سخت است؟ خب، پاسخ ما این است که هم بله و هم خیر. ما ایرانی‌ها می‌گوییم، سهل و ممتنع است! در واقع، پیانو یکی از آسان‌ترین سازها برای یادگیری مبتدیان است. اما در عین حال هم یکی از سخت‌ترین سازها برای تسلط و حرفه‌ای شدن است.

چرا؟ پیانو از یک جهاتی ساده است. کسی که هیچ تجربه موسیقایی ندارد، می‌تواند پست ساز بنشیند و در عرض چند دقیقه، یک ملودی ساده را یاد بگیرد. واقعا همین طور است و این اصلا اغراق نیست. پیانو نیازی به کوک کردن و هم‌چنین نیازی به یادگیری تکنیک‌های خاصی مانند سبک‌های نواختن با پیک، در دست گرفتن مضراب و پیدا کردن پرده‌ها، درست گرفتن آرشه و نواختن صحیح آرشه بر روی سیم و… برای ایجاد صدای مطبوع ندارید.

در واقع، نواختن پیانو فقط فشار دادن دکمه‌ها است. با این حال، برخی از پیشرفته‌ترین موسیقی‌های نوشته‌شده در طول تاریخ موسیقی نیز، برای پیانو هستند و جالب اینجاست که بهترین پیانیست‌های جهان، تمام عمر خود را صرف کسب مهارت‌های نوازندگی خود می‌کنند.

بنابراین، بیایید دقیقا بررسی کنیم که چه چیزی پیانو را هم آسان و هم دشوار می‌کند. چندین عامل وجود دارد که پیانو را به طور منحصر به فردی چالش‌برانگیز می‌کند. این موارد شامل نواختن با هر دو دست، خواندن هم‌زمانِ کلیدها و جابجایی میان نت‌ها می‌شود.

۱. استقلال دست‌ها

بیایید مستقیما به یکی از سخت‌ترین چیزهایی که مبتدیان باید یاد بگیرند برویم: نواختن با هر دو دست به طور هم‌زمان. این مهارتی است که برای توسعه، به زمان و تجربه نیاز دارد. در ابتدا، این طور به نظر می‌رسد که شما می‌دانید چه کاری باید انجام دهید، اما دستان شما به ذهن‌تان گوش نمی‌دهند! درست مثل مالش شکم و ضربه زدن به سر در یک زمان است. احساسی عجیب و غریب، و بیگانه که به عادت کردن نیاز دارد. هم‌چنین ممکن است احساس کنید که دست غیر غالب شما از دست غالب شما عقب مانده است. چالشی که با عنوان چالش نواختن با دست چپ، در بین نوازندگان پیانو بسیار شایع است.

استقلال دست‌ها در پیانو
استقلال دست‌ها در پیانو

۲. نت‌خوانی

بسیاری از مردم با خواندن نت در موسیقی مشکل دارند. چرا که مانند یادگیری یک زبان جدید است. به ویژه نوازندگان پیانو، چالش مضاعفی دارند، چون نیاز است که بتواند هم‌زمان در دو یا سه کلید مختلف نت‌ها را بخوانند. در حالتی که شما می‌توانید مطلقا بدون یادگیری نحوه‌ی نت‌خوانی پیانو بنوازید اما، برای پیانیست بودن در سطح حرفه‌ای، دانستن نحوه خواندن نت، استانداردها و فرصت‌های زیادی را برای شما باز می‌کند.

کتابچه نت‌خوانی

۳. تئوری موسیقی

پیانیست‌ها خوش‌شانس هستند که تئوری موسیقی به راحتی با استفاده از کیبورد پیانو توضیح داده می‌شود. رابط کاربری کیبورد بسیار منطقی است: نت‌ها از پایین‌ترین به بالاترین گام در یک ردیف چیده شده‌اند. در حالی که سایر سازها اغلب فقط یک خط موسیقی (ملودی) را می‌نوازند، پیانو به این دلیل ویژه است که می‌توانیم ملودی و هارمونی را به‌طور هم‌زمان بنوازیم. اتفاقی که بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است و پیانو را بسیار خاص می‌کند. اما هم‌چنین نیاز دارد که اطلاعات کافی در مورد آکوردها و تئوری موسیقی بدانیم، که می‌تواند دشوار باشد و چالش‌برانگیز شود.

تئوری موسیقی برای پیانو
تئوری موسیقی برای پیانو

۴. تمرین

در واقع، یکی از سخت‌ترین چیزها تمرین است! راهی برای دور زدن آن وجود ندارد: برای حرفه‌ای شدن در نواختن پیانو، باید تمرین کنید. چیزی که قرار است بیش از آن چه که ممکن است تصور کنید از شما زمان ببرد. تمرین می‌تواند خسته‌کننده، وقت‌گیر و فرسایشی باشد، اما استقامت، یک امر کلیدی است. اگر باهوش تمرین کنید، اهمیت پیوستگی در تمرین پیانو را بدانید و ساعت‌های خود را صرف درست تمرین کردن کنید، بهتر خواهید شد!

باید اضافه کرد که مهم است از تمرین خود لذت ببرید! اگر تمرین برای شما سرگرم‌کننده نیست، احتمال پای‌بندی شما به آن کم‌تر می‌شود. بنابراین، سعی کنید آهنگ‌های مورد علاقه خودتان را تمرین کنید و راه‌های خلاقانه برای تمرین پیدا کنید. به عنوان مثال، می‌توانید سعی کنید آهنگ‌های خود را بنویسید، بداهه‌نوازی کنید یا با سایر نوازندگان پیانو هم‌نوازی کنید.

اهمیت تمرین در یادگیری پیانو
اهمیت تمرین در یادگیری پیانو

۵. دسترسی‌پذیری

بیایید یک بار برای همیشه با این مساله روبرو شویم: پیانو گران است. بله، مهم است که پیانو را روی سازی یاد بگیرید که دارای صفحه کلید تمام اندازه‌ی 88 کلیدی و کلیدهای وزنی باشد، اما این ممکن است برای همه قابل دسترسی نباشد. باید تمامی موارد و راهنمای خرید پیانو را دقیق مطالعه کنید تا بتوانید به گزینه‌ی مطلوب و مناسب برای خودتان برسید. پیانوها هم‌چنین بزرگ و سنگین هستند: شما نمی‌توانید در حال حرکت تمرین کنید و زمانی که اجرا می‌کنید، اغلب روی پیانویی است که کاملا با پیانوی خودتان متفاوت است. با این حال، همه به پیانوی بزرگ نیاز ندارند. کیبوردهای امروزی سازهای بسیار پیشرفته‌ای هستند. یک پیانوی دیجیتال با کیفیت بالا برای یادگیری کاملا قابل قبول است!

برای شروع یادگیری پیانو، این ساز خوش‌صدا و چالش‌برانگیز آماده هستی؟ اگر همین حالا شروع کنی و نکات مهم را رعایت کنی، در مدت شش ماه به یک نوازنده‌ی مسلط تبدیل خواهی شد.

پیانو خنیاگر