یکی از دغدغه‌های هنرجویان پیانو این است که چه زمانی به سراغ یادگیری سلفژ بروند؟ در واقع، در چه سطح از نوازندگی پیانو، بهتر است سلفژ را نیز یاد گرفت؟ هنرجویان پیانو همواره نگاهی عمیق به تئوری موسیقی و سلفژ دارند و برای بخش اعظمی از آنها یادگیری تئوری موسیقی با پیانو در حین یادگیری این ساز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است چرا که پیانو را نمود فیزیکی موسیقی و تئوری آن می‌دانند. آموزش تئوری موسیقی با پیانو یکی از پایه‌ترین و اصولی‌ترین مباحث در زمینه موسیقی است. 

پیانو، نمود فیزیکی موسیقی

برخی بر این باورند که با پیانو می‌توان موسیقی را بهتر درک کرد. پیانو به طور مشخص نت‌ها و گام‌ها را به صورت فیزیکی در مقابل چشمان نوازنده قرار می‌دهد و این باعث می‌شود که هنرجو، درک بهتری از تئوری موسیقی و سلفژ پیدا کند. سه دلیل مهم برای این که پیانو را می‌توان یکی از مهم‌ترین سازها به عنوان نمود فیزیکی موسیقی در نظر گرفت را در اینجا مرور می‌کنیم:

  • پیانو یک ساز کامل است که می‌تواند تمام نت‌های موسیقی را تولید کند.
  • پیانو یک ساز انعطاف‌پذیر است که می‌توان از آن برای اجرای طیف وسیعی از سبک‌های موسیقی استفاده کرد.
  • پیانو یک ساز نسبتا آسان برای یادگیری است، اما می‌توان به سطوح پیشرفته‌ای از مهارت در آن دست یافت.

آموزش سلفژ و تئوری موسیقی با پیانو

به طور مشخص، سلفژ و تئوری موسیقی را با پیانو یاد می‌دهند. دلایل متعددی می‌توان در اهمیت پیانو برای آموزش سلفژ برشمرد. از جمله مزایای خاصِ تمرین سلفژ با پیانو را می‌توان موارد زیر در نظر گرفت:

  • پیانو به شما کمک می‌کند تا صدای نت‌ها را به خوبی بشناسید. با تمرین سلفژ روی پیانو، می‌توانید صدای هر نت را به صورت فیزیکی تجربه کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا صدای نت‌ها را به خوبی بشناسید و آنها را به درستی تشخیص دهید.
  • پیانو کمک می‌کند تا ریتم را به خوبی درک کنید. پیانو یک ساز ریتمیک است و تمرین سلفژ روی آن می‌تواند به شما کمک کند تا ریتم را به خوبی درک کنید.
  • پیانو در تشخیص و شناسایی گام‌ها به شما کمک می‌کند. پیانو یک ساز کامل است و می‌توان از آن برای تمرین گام‌های مختلف موسیقی استفاده کرد. تمرین سلفژ روی پیانو می‌تواند به شما کمک کند تا گام‌ها را به خوبی شناسایی کنید.
  • پیانو به شما کمک می‌کند تا فاصله‌های بین نت‌ها را به خوبی بشناسید. با تمرین شناسایی گام‌ها روی پیانو، می‌توانید فاصله‌های بین نت‌ها را به خوبی بشناسید و آنها را به درستی تشخیص دهید.

عضویت در مجله خنیاگر
این عضویت رایگان است. با عضویت در مجله خنیاگر، از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

اهمیت یادگیری سلفژ برای هنرجویان پیانو

یادگیری سلفژ برای یک دانشجوی پیانو مزایای ویژه و فواید خاص خودش را دارد. سلفژ یک روش آوازخوانی دیداری است که شامل خواندن هجاهای سیستم سلفژ (do, re, mi, fa, sol, la, si) برای یک ملودی است. این روش، می‌تواند به دانشجوی پیانو کمک کند تا گوش خود را برای شنیدنِ موسیقی پرورش دهد. شنیدارِ پرورش‌یافته، به توانایی پیانیست در نواختن با گوش و بداهه‌نوازی کمک به‌سزایی می‌کند. علاوه بر این، یادگیری سلفژ هم‌چنین می‌تواند توانایی هنرجو در خواندن نت‌های پیشِ رو را بهبود بخشد. مهارتی که هنگام یادگیری قطعات جدید مفید واقع می‌شود و به طرز چشم‌گیری اهمیت پیدا می‌کند. در مجموع، یادگیری سلفژ ابزاری ارزشمند برای یک دانشجوی پیانو است و در هر مرحله از یادگیری پیانو، اهمیت متفاوتی را ایجاب می‌کند.

سلفژ خنیاگر

سلفژ: مهارتی برای یادگیری پیانو

سلفژ بیشتر از یک ابزار، مجموعه کاملی از ابزارهای آموزشی موسیقی است، برای هر سازی که می‌خواهید یاد بگیرید.

حتی اگر سلفژ برای یادگیری پیانو الزامی نباشد، مزایای بزرگی در نوازندگی و آموزش موسیقی برای شما خواهد داشت. در واقع سلفژ به شما کمک می کند تا “بخوانید”! مانند یک رمان، موسیقی نیز خوانده می‌شود. مانند هر فرآیند خواندن دیگری، ما کلمات و جملات را  پیش از اینکه بفهمیم چه می‌خوانیم، رمزگشایی و سپس تجزیه و تحلیل می‌کنیم. با سلفژ، فرآیند خواندن موسیقی نیز بر همین منوال است. قبل از اینکه موسیقی را بفهمید، باید نت‌های مختلف پیانو و ترکیب نت‌ها یا آکوردها را رمزگشایی کنید.

خواندن اساس بیشتر دوره‌های پیانو است. شما برای این که بتوانید یک پیانیست حرفه‌ای شوید، باید بتوانید نت‌های موسیقی را بخوانید و طیف وسیعی از ریتم‌ها را درک کنید. با یادگیری سلفژ، شما قادر خواهید بود به اجرای آهنگ‌های چالش‌برانگیزتر و ژانرهای موسیقی مختلف (از کلاسیک تا جاز و پیانو ایرانی) و حتی آهنگسازی خودتان بپردازید!

چرا سلفژ برای یادگیری پیانو مفید است؟

  • سلفژ به شما کمک می کند تا شنوایی خود را برای موسیقی توسعه دهید، که در تقویت توانایی شما در نواختن با گوش و بداهه‌نوازی تاثیرگذار است.
  • سلفژ هم‌چنین می‌تواند توانایی شما در خواندن نت‌های پیش چشم‌تان را  بهبود ببخشد. مهارتی که در حین یادگیری قطعات جدید مفید واقع می‌شود.
  • سلفژ به شما کمک می‌کند تا گام‌ها و آکوردهای پیانو را بهتر درک کنید.
  • سلفژ می‌تواند به شما کمک کند تا موسیقی را به خوبی بشناسید و بفهمید.

پیانو یکی از محبوب‌ترین سازها است. نوای دل‌نشین پیانو با درک و دریافت موسیقی عجین شده. برای پیش‌برد استاندارد و حرفه‌ایِ آموزش موسیقی، پیشنهاد می‌شود از مجموعه آموزش پیانو استفاده کنید. این مجموعه شامل جلسات رایگانی است که با انجام تمرینات آن، می‌توانید در مورد ادامه‌ی مسیر، بهتر تصمیم‌گیری کنید.

پیانو خنیاگر