انتخاب و خرید ساز یکی از مهم‌ترین مراحل در ابتدای مسیر برای هر هنرجویی است. در ادامه‌ی مجموعه آموزش پیانو بهتر است که تفاوت‌های انواع پیانو را بدانیم. پیش‌تر نیز مطلبی جامع در این زمینه با عنوان تفاوت پیانو آکوستیک و دیجیتال تهیه کرده‌ایم که پیشنهاد می‌دهیم آن را مطالعه کنید.

پیانو دیواری یا عمودی (vertical)

پیانوی دیواری نسبت به پیانوهای گرند، کوچک‌تر بوده و برای استفاده در منزل مناسب‌تر است، قیمت این پیانو هم به نسبت پیانوی گرند ارزان‌تر می‌باشد. همان‌طور که گفته شد در اروپا به این پیانو، پیانینو یا پیانوی کوچک نیز گفته می‌شود. این پیانو را با نام پیانو آپرایت (UpRight) نیز می‌شناسند. سیم‌های این پیانو به صورت عمودی قرار گرفته‌اند و چکش‌ها از روبرو به سیم‌ها ضربه وارد می‌کنند. پیانو دیواری می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای شروع مجموعه آموزش پیانو باشد.

پیانو دیواری

پیانو اسپینت (spinet)

کوتاه‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین نوع پیانوهای دیواری، پیانوهای اسپینت هستند. ارتفاع این پیانو بین ۹۰ تا ۱۰۰ است و جعبه‌ی صدای کوچکی دارند. مکانیزم انتقال نیرو یا اکشن در این پیانوها بسیار ساده است و به همین دلیل است که قیمت نسبتا پایینی دارند. این پیانو مناسب برای نوازندگان تازه کاری است که در آغاز راه هستند و نمی‌دانند تا کجا می‌خواهند این مسیر را ادامه بدهند. فاصله بین کلاویه‌ها تا بالای پیانو معمولا بسیار کم و حداکثر بیست سانتی‌متر است.

پیانو اسپینت
پیانو اسپینت

پیانو کنسول (console)

این پیانوها ارتفاعی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر دارند. معمولا ساختاری بسیار قوی و بدنه‌ای بادوام دارند. در اکثر آموزشگاه‌ها یا مدرسه‌های موسیقی، از این پیانو استفاده می‌شود. حتی در استودیوها هم برای تمرین و نه برای ضبط، از این مدل پیانو استفاده می‌شود. برندهای آمریکایی این مدل پیانو بسیار زیبا هستند و معمولا روی بدنه‌ی آنها کارهای زیبایی انجام شده است، البته مدل‌های آمریکایی این پیانو در بازار ایران کمیاب هستند.

این پیانوها باتوجه به دوام خوبی که دارند، قیمت معقولی هم دارند و اگر دنبال پیانویی می‌گردید که برای مدت زیادی از آن استفاده کرده و مجبور به تعویض نباشید، پیانوهای کنسول انتخاب خوبی برای شما خواهند بود. ساختمان این پیانوها و به‌ویژه کلاویه‌ها، محل قرارگیری نت، و دیواره‌های اطراف کلیدها بسیار شبیه به پیانوهای رویال یا بزرگ هستند. همان طور که در عکس‌ها قابل مشاهده است، فاصله‌ی کیبورد تا بالاترین قسمت پیانو، در پیانوهای اسپینت و کنسول با یکدیگر متفاوت است.

پیانو کنسول
پیانو کنسول

پیانو دیجیتال

یکی از انواع پیانو که بسیار پرطرفدار هم هست، همان طور که قابل حدس است، پیانوهای دیجیتال برای تولید صدا از فن‌آوری‌های دیجیتال بهره می‌برند، و مکانیزم تولید صدا در آنها با سایر پیانوها که به شکل مکانیکی و با استفاده از چکش و سیم انجام می‌شود، کاملا متفاوت است. برای ایجاد صدای مشابه در پیانوهای دیجیتال، از تمام  نت‌های پیانوی آکوستیک یک نمونه یا سمپل برداشته شده است، با فشردن کلید مربوط به هر نت، نمونه صدای همان نت پخش می‌شود. 

پیانو خنیاگر

سپس این صداها زمانی که نواخته می‌شوند به وسیله‌ی بلندگوهای پیانوی دیجیتال، تقویت شده و پخش می‌شوند. البته که این مکانیزم دیجیتال، هنوز نتوانسته است جایگزین کاملی برای مکانیزم ارتعاش سیم‌ها و انتشار صوت باشد، اما با توجه به قیمت مناسب و امکانات دیجیتالی که برای نوازنده فراهم می‌کند، توانسته جایگاه مناسبی در بازار موسیقی پیدا کند و مخاطبین و علاقمندان مخصوص خود را دارد. شاید بتوان برای شروع مجموعه آموزش پیانو بهترین انتخاب را پیانو دیجیتال دانست.

پیانو دیجیتال
پیانو دیجیتال

پیانوی گرند (grand)

پیانوی گرند یا پیانوی بزرگ که در فارسی به آن پیانوی رویال هم گفته می‌شود، بزرگ‌ترین نوع در انواع پیانو است که معمولا در اجراهای بزرگ و توسط ارکسترهای بزرگ، یا در کلیساها از آن استفاده می‌شود و صدایی بسیار شکوهمند و پر طنین دارد. در این پیانو سیم‌ها به شکل افقی قرار گرفته‌اند و به همین علت، سطح پیانو بسیار بزرگتر از پیانوهای دیواری است.

در زمان‌های گذشته مثل‌های دیگری از پیانوها نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند مانند پیانوهای میزی، گنجه‌ای، صرافی، دو طبقه و… اما امروزه این مدل‌ها دیگر رایج نیستند.

پیانو گرند
پیانو گرند

در ویدیوی زیر، سام اصفهانی اجزای تشکیل‌دهنده‌ی یک ساز پیانو گرند را توضیح و درباره نحوه کارکرد آن شرح می‌دهد:

برای شروع یادگیری این ساز خوش‌صدا و چالش‌برانگیز آماده هستی؟ اگر همین حالا اولین جلسه‌ی رایگانِ مجموعه آموزش پیانو را ببینی و نکات مهم را رعایت کنی، در مدت شش ماه به یک نوازنده‌ی مسلط تبدیل خواهی شد.