نواختن پیانو به طرق مختلف باعث بهبود تمرکز می‌شود. پیش از آن که موارد تاثیر پیانو بر تمرکز را برشمریم، پیشنهاد می‌دهیم مطلبی که درباره مزیت‌های اصلی پیانیست بودن تهیه و تدوین شده است را نیز مطالعه نمایید.

اولین تاثیر یادگیری پیانو بر روی تمرکز این است که یک پیانیست در حین نواختن لازم است به طور هم‌زمان بر روی چندین کار تمرکز کند. او در عین حالی که باید نت‌های موسیقی را بخواند، دستان خودش را نیز باید روی صفحه کلید تماشا کند و به صدایی که تولید می‌کند نیز هم‌زمان گوش دهد و به آن دقت کند. انجام این سه فعالیت ذهنی هم‌زمان با یکدیگر، به آموزش مغز نوازنده برای تمرکز و فیلتر کردن حواس‌پرتی کمک شایانی می‌کند.

دوم اینکه، نواختن پیانو نیاز به توجه مداوم دارد. برای یادگیری و اجرای یک قطعه موسیقی، باید بتوانید برای مدت طولانی تمرکز کنید. این تمرین می‌تواند به بهبود تمرکز شما در سایر زمینه‌های زندگی شما نیز کمک کند.

سوم اینکه، نواختن پیانو به دقت و صحت نیاز دارد. شما باید بتوانید با انگشتان خود نت‌های درست را در زمان مناسب بزنید. این نیاز به سطح بالایی از تمرکز و توجه دارد.

در نهایت، نواختن پیانو یک فعالیت پاداش‌دهنده است. در واقع زمانی که بتوانید یک قطعه موسیقی را که از آن لذت می‌برید یاد بگیرید و اجرا کنید، می‌تواند به شما احساس موفقیت بدهد و اعتماد به نفس شما را بالا ببرد. این می‌تواند شما را برای ادامه تمرین و بهبود مهارت‌های خود ترغیب کند، که بر روی تمرکز شما نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

پیانو خنیاگر

چند نکته برای بهبود تمرکز در هنگام نواختن پیانو

  • برای جلسات تمرین خود اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید. سعی نکنید چیزهای خیلی زیادی را در زمان کم و با سرعت زیاد یاد بگیرید.
  • زمانی که نیاز دارید، استراحت کنید. بلند شوید و حرکت کنید، یا چند دقیقه کار دیگری انجام دهید تا ذهنتان تازه شود.
  • در محیطی آرام و بدون حواس‌پرتی تمرین کنید.
  • در آن واحد روی فقط یک کار تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر در حال یادگیری یک قطعه موسیقی جدید هستید، قبل از این‌که سعی کنید آن را با سرعت اجرا کنید، روی یادگیری نت‌ها و انگشت‌گذاری درست تمرکز کنید.
  • به خودتان برای دستاوردهای هر چقدر هم کوچک، پاداش دهید. زمانی که بتوانید یک قطعه موسیقی را که از آن لذت می‌برید یاد بگیرید و اجرا کنید، به هر نحوی که فکر می‌کنید شایسته‌اش هستید، به خودتان هدیه‌ای بدهید.
  • تاثیر پیانو بر تمرکز بر کسی پوشیده نیست. در عین حال، هم‌چنین یک تفریح سرگرم‌کننده و پاداش‌دهنده است که می‌تواند از سوی افراد در سنین و سطوح مهارتی مختلف انجام شود.

برای شروع یادگیری پیانو، این ساز خوش‌صدا و چالش‌برانگیز آماده هستی؟ اگر همین حالا شروع کنی و نکات مهم را رعایت کنی، در مدت شش ماه به یک نوازنده‌ی مسلط تبدیل خواهی شد.