پیش از آن که در مورد فواید یادگیری پیانو صحبت کنیم، پرسش مهم‌تر این است که آیا می‌توانید بگویید که مزایای پیانیست نبودن در چیست؟! به عبارت دیگر، دلیل اصلی این که شما پیانو نمی‌نوازید چیست؟

در سراسر جهان، بزرگسالان زیادی به نواختن و یادگیری پیانو روی می‌آورند. چرا که آنها می‌دانند فواید یادگیری پیانو فقط برای کودکان و سنین پایین‌تر نیست. آنها خیلی خوب درک می‌کنند که هرگز برای یادگیری دیر نیست. اما در مورد شما چطور؟ شما هم به این مورد باور دارید؟

آیا می‌خواهید (ولو فقط برای حال خوش خودت) پیانو بنوازید؟ اگر جوابتان مثبت است، پس اجازه دهید مهم‌ترین مزایای پیانیست بودن را به شما بگوییم.

پیانو خنیاگر

فواید یادگیری پیانو بر روی ذهن

  • بهبود حافظه: در نواختن پیانو، نیاز دارید که نت های یک آهنگ، ترتیبی که در آن نواخته می شوند و انگشت گذاری برای هر نت را به خاطر بسپارید. این فرآیند به تقویت حافظه شما کمک می کند و آن را کارآمدتر می سازد.
  • افزایش انعطاف‌پذیری شناختی: در نواختن پیانو، شما نیاز دارید که بتوانید به سرعت بین وظایف مختلف مانند خواندن نت، تماشای دستان خود روی صفحه کلید و گوش دادن به صدایی که تولید می کنید، جابجا شوید. این به بهبود انعطاف پذیری شناختی شما کمک می کند، که توانایی انطباق تفکر شما با موقعیت های جدید است.
  • تقویت خلاقیت: نواختن پیانو یک فعالیت خلاقانه است که به شما اجازه می دهد خود را از طریق موسیقی بیان کنید. همچنین نیاز به تفکر خلاقانه در مورد نحوه تفسیر و اجرای یک قطعه موسیقی دارید. این فرآیند می تواند به تقویت خلاقیت کلی شما کمک کند.
  • کاهش استرس و اضطراب: نواختن پیانو می تواند یک فعالیت آرامش بخش و لذت بخش باشد. همچنین می تواند به شما کمک کند ذهن خود را از نگرانی ها دور کنید و استرس و اضطراب را کاهش دهید.
  • بهبود خلق و خو و تنظیم هیجانی: نواختن پیانو می تواند اندورفین ترشح کند؛ که تأثیرات مهمی بر روی عملکرد ذهن دارد. همچنین می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را به روشی سالم ابراز کنید.
  • ترویج سلامت و طول عمر مغز: ثابت شده است که نواختن پیانو باعث افزایش جریان خون به مغز و تحریک رشد سلول های مغزی جدید می شود. همچنین می تواند به محافظت از مغز در برابر زوال ناشی از افزایش سن کمک کند.
  • توسعه مهارت‌های اجتماعی: علاوه بر این مزایای شناختی، نواختن پیانو می‌تواند به توسعه مهارت‌های اجتماعی، بهبود خود انضباطی و افزایش اعتماد به نفس نیز کمک کند.

سخن پایانی

نواختن پیانو یک راه عالی برای حفظ سلامت و فعالیت ذهن شماست. همچنین یک تفریح سرگرم‌کننده و پاداش‌دهنده است که بر روی افراد در سنین و سطوح مهارتی مختلف تاثیرگذاری متفاوتی دارد. در این مطلب مزیت‌های اصلی پیانیست بودن را برشمردیم. شما نیز اگر مزیت دیگری در نظر دارید همین جا برای ما بنویسید.

حال که این نکته را در نوازندگی پیانو یاد گرفتی، اولین جلسه‌ی رایگانِ مجموعه آموزش پیانو را ببین، تمرینات آن را با دقت انجام بده و از یادگیری این ساز جذاب و دوست‌داشتنی لذت ببر.