چه خواننده باشید یا در حال یادگیری پیانو، تولید نت درست و شنیدن آن برای حرفه‌ای بودن ضروری است. تمرین سلفژ برای هر نوازنده‌ای در جهت تقویت گوش موسیقایی‌اش مهم است. با این حال، گاهی اوقات هم می‌تواند ترسناک باشد چرا که به استفاده از صدا و بیان نت‌ها نیاز دارد – برای یک خواننده آسان است، اما لزوما برای یک پیانیست، به خصوص زمانی که تازه شروع به یادگیری پیانو کرده باشد، آسان نیست. در اینجا، پنج نکته برای تاثیر سلفژ بر یادگیری پیانو که به شما در پیشرفت سریع‌تر آموزش‌تان کمک می‌کند را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

۱. تمرین تنفس و آرامش

سلفژ به استفاده از بدن نیاز دارد زیرا شما از صدای خود استفاده می کنید. بنابراین، مهم است که برای اینکه صدای شما بتواند به درستی طنین‌انداز شود، آرام باشید. هر جلسه تمرینی باید با ۱۰ دقیقه تمرینات آرامش‌بخش شروع شود. توصیه می‌کنیم به پشت تکیه بدهید یا روی صندلی در مقابل پیانو بنشینید. در طول این ۱۰ دقیقه، به آرامی و عمیق نفس بکشید و در عین حال روی قسمت‌های متشنج بدن خود تمرکز کنید. هدف این است که بدن خود را شل کنید تا تنفس شما نیز آرام شود. این تمرین که ویژه‌ی سلفژ کردن است اما، در طولانی‌مدت به شما کمک می‌کند تا هنگام تمرین پیانو و نواختن قطعات، آرامشی را تجربه کنید که در نوازندگی‌تان نیز خودش را به خوبی نشان می‌دهد.

۲. جلسات تمرین خود را ضبط کنید

تقریبا قریب به اتفاق اساتید موسیقی یک روش مهم در یادگیری پیانو و سلفژ را، ضبط کردن تمرینات و اجراهای تمرینی می‌دانند و بر روی آن تاکید ویژه می‌کنند. برای این کار ممکن است از دستگاه‌ها و شیوه‌های مختلفی بنا به شرایط خودتان استفاده کنید؛ اما هیچ وقت فراموش نکنید که تمرین‌تان را ضبط کنید. یکی از روش‌های دیگر نیز، تمرین کردن جلوی آینه است. مورد دیگری که بسیار تاثیرگذار است و کمک شایانی در بهبود تمرینات شما می‌گذارد. اما ضبط کردن یک برتری ویژه دارد. این که می‌توانید بارها به ویدیوی تمرین  خود گوش دهید و اشتباهات خود را شناسایی کنید.

کتابچه نت‌خوانی

۳. نت‌ها را بگویید

نت‌های آکوردها و گام‌ها را در تمریناتی مستمر و پیوسته، مرتب از بالا به پایین بگویید و بنوازید. این تمرین در یادگیری پیانو به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس و تسلط خود بر روی نت‌ها را بالا ببرید و هر گونه تردیدی که احتمالا احساس می‌کنید را از بین ببرید. با یک سرعت آهسته شروع کنید تا بتوانید بسیار دقیق باشید. چند توالی را با همان سرعت انجام دهید، و هنگامی که احساس کردید کاملا بر روی نت‌ها تسلط دارید، به آرامی سرعت را افزایش دهید. حالا همین کار را با سرعت‌های بالاتر و… ادامه دهید.

۴. از پیانو استفاده کنید

کاملا مشخص است که سلفژ و تئوری موسیقی را با پیانو بهتر می‌توان درک کرد. می‌توانید از ساز دیگری نیز استفاده کنید، اما نت‌های نواخته‌شده روی پیانو، راحت‌تر شنیده می‌شوند و نمود عینی و بروز فیزیکی موسیقی هستند. یک نت را بخوانید، سپس آن را روی پیانو بنوازید و سعی کنید آن را تجزیه و تحلیل کنید. برای مثال یک تمرین، نت ر در گام C ماژور را بخوانید، سپس ببینید که آیا با همان نت در گام مربوطه‌ی D روی پیانو مطابقت دارد و آیا شما این مطابقت را به خوبی درک و دریافت می‌کنید؟ اگر این کار برایتان خیلی سخت است، می‌توانید برعکس عمل کنید. به عبارت دیگر، ابتدا نت را بنوازید، سپس آن را بخوانید و در نهایت دوباره آن را بنوازید تا بررسی کنید که آیا در تشخیص آن درست عمل می‌کنید.

پیانو خنیاگر

۵. با اعتماد به نفس و پرانرژی باشید

نت‌ها را با اعتماد به نفس و پر انرژی بخوانید. در یادگیری هیچ چیزی به ویژه یادگیری پیانو، مهم نیست که اشتباه کنید؛ مهم این است که قدرت و پویایی را به صدای خود تزریق کنید. این اشتیاق و انرژی به نفع شما عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند سریع‌تر پیشرفت کنید. به خاطر داشته باشید که وارد نکردن فشار کافی در ریه در هنگام خواندن یک نت (و در حالی که آن را نگه می‌دارید) باعث تغییر در فرکانس نت می‌شود.

در پایان، به خاطر داشته باشید که نکاتِ تاثیرگذاری سلفژ بر یادگیری پیانو، تنها در صورتی به یادگیری سریع‌تر و پیشرفت شما کمک می‌کنند، که به طور منظم و مکرر تمرین کنید. مانند سایر موارد و رشته‌های تخصصی، قاعده کلی در یادگیری پیانو همیشه «تمرین، تمرین و تمرین» است.

برای شروع یادگیری این ساز خوش‌صدا و چالش‌برانگیز آماده هستی؟ اگر همین حالا اولین جلسه‌ی رایگانِ مجموعه آموزش پیانو را ببینی و نکات مهم را رعایت کنی، در مدت شش ماه به یک نوازنده‌ی مسلط تبدیل خواهی شد.