هرگز به خودتان نگویید که برای یادگیری پیانو دیر شده است! درباره بهترین سن یادگیری پیانو این یک واقعیت اثبات شده است که بزرگسالان حتی با شروع از سنین بالاتر، به سطح بسیار خوبی در نواختن پیانو رسیده‌اند! در واقع، نواختن یک ساز مزایای زیادی برای بزرگسالان دارد، چه در دهه سوم زندگی خود باشند و یا حتی در حال لذت بردن از دوران بازنشستگی خود باشند. اگر عاشق موسیقی هستید و رویای نشستن پشت پیانو و نواختن آهنگ‌های کلاسیک، جاز، ملودی‌های ایرانی و سرشار از احساس را دارید، وقت آن است که بهانه‌تراشی را کنار بگذارید و اولین تمرین خودتان را در آموزش پیانو مقدماتی شروع کنید. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این کلیشه که برخی از افراد بر این نظر هستند که سن شروع یادگیری پیانو از کودکی است و سنین بزرگسالی برای آغاز آموزش پیانو دیر است بپردازیم.

یادگیری پیانو در بزرگسالی: امکان پذیر و مفید

از دیرباز این کلیشه که پیانو را باید از سن کودکی آغاز کرد و در سنین بالاتر دیگر کارآیی و موفقیت لازم را نخواهد داشت تبدیل به یک الگو شده. بیایید در این زمینه، موارد زیر را یک بار با یکدیگر مرور کنیم:

  • هرگز برای یادگیری مهارت جدیدی دیر نیست. مطالعات نشان داده که مغز ما در هر سنی قادر به یادگیری و سازگاری است. در واقع، حتی بزرگسالان ممکن است در یادگیری پیانو نسبت به کودکان مزایایی هم داشته باشند، مزیت‌های مهمی چون تمرکز و درک بهتر.
  • یادگیری پیانو به اندازه‌ای که فکر می‌کنید پیچیده نیست. روش‌های مختلفی برای یادگیری پیانو وجود دارد و منابع زیادی در دسترس است که می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند. در واقع با تمرین منظم، می‌توانید پیشرفت قابل توجهی در مدت زمان نسبتاً کوتاهی داشته باشید و از کلیشه‌ها دوری کنید.
  • نیازی نیست حتما پیانیست حرفه‌ای باشید تا از نواختن لذت ببرید. راه‌های مختلفی برای لذت بردن از نواختن پیانو وجود دارد، چه بخواهید برای خودتان بنوازید، آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را یاد بگیرید یا حتی به یک گروه دوستانه و صمیمی بپیوندید. تعداد زیادی از افراد، برای حال خوش خودشان می‌نوازند. همراهی با ایشان، لذت نواختن را چند برابر می‌کند
  • یادگیری نواختن پیانو مزایای زیادی برای سلامت ذهن شما دارد. نواختن پیانو می‌تواند به کاهش استرس، بهبود حافظه و تقویت خلاقیت کمک کند. همچنین می‌تواند راهی برای بیان خود به روشی سرگرم‌کننده، رضایت از خویشتن و در نهایت، خودشکوفایی باشد.

نگرانی از عدم موفقیت در یادگیری پیانو

افراد بسیاری هستند که به اشتباه، این طور فکر می‌کنند که اگر آموزش پیانو را از سن کودکی آغاز نکرده باشند، دیگر هیچ وقت به موفقیت لازم نخواهند رسید. در اینجا به طور خاص درباره این گونه نگرانی‌ها و دستاوردها موارد زیر را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

  • حتی اگر بالای 30 سال سن دارید، با یادگیری درست و اصولیِ پیانو، در یک بازه زمانی منطقی می‌توانید در کنسرت یا اجراهای گروهی نیز بنوازید. بسیاری از نوازندگان در این سطح هستند که از سنین بالا شروع به یادگیری پیانو کرده‌اند. این کار به سخت‌کوشی و تعهد نیاز دارد، اما مطمئناً امکان‌پذیر است.
  • حتی اگر نمی‌خواهید به طور حرفه‌ای پیانو بنوازید، روش‌های دیگری برای موفقیت به عنوان نوازنده پیانو وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید با تدریس پیانو، آهنگسازی یا صرفاً از نواختن پیانو برای خودتان لذت ببرید.
  • چهره‌های شاخص و معروف بسیاری در طول تاریخ موسیقی هستند که در سنین بالاتر شروع به یادگیری پیانو کرده‌اند و به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. اگر تمایل دارید یادگیری پیانو را شروع کنید، اجازه ندهید سن شما مانع شما شود. هرگز برای شروع دیر نیست.

مزایای عمومی شروع یادگیری پیانو در سنین بالاتر

بر خلاف کلیشه‌های بسیاری که گاهی تبدیل به خرافات نیز شده‌اند، یادگیری پیانو در سنین بالا، مزایایی نیز به همراه دارد. در اینجا به طور خلاصه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • بهبود عملکرد شناختی: مطالعات نشان داده‌اند که نواختن پیانو می‌تواند حافظه، تمرکز و مهارت‌های حل مسئله را بهبود ببخشد. این به دلیل هماهنگی چندین ناحیه مختلف مغز است که برای نواختن پیانو لازم است.
  • کاهش استرس: نواختن پیانو می‌تواند فعالیتی آرام‌بخش و لذت‌بخش باشد و به کاهش استرس و اضطراب و بهبود خلق‌وخو کمک کند.
  • تقویت خلاقیت: بر کسی پوشیده نیست که نواختن پیانو می‌تواند به تحریک خلاقیت و تخیل کمک کند. همچنین می‌تواند راهی برای بیان خود در زمینه بروز احساسات باشد.
  • بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف: نواختن پیانو به استفاده از مهارت‌های حرکتی ظریف مانند انعطاف‌پذیری و هماهنگی انگشتان نیاز دارد. این می‌تواند به بهبود این مهارت‌ها در سایر زمینه‌های زندگی، مانند نوشتن، تایپ کردن و… کمک کند.
  • افزایش اعتماد به نفس: نواختن و یادگیری پیانو می‌تواند تجربه‌ای چالش‌برانگیز اما باارزش باشد. دستیابی به چیزهای جدید در پیانو می‌تواند به توسعه فردی و به تبع آن، تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس کمک کند و موجب رضایت از خویشتن و خودشکوفایی شود.
پیانو خنیاگر

مزایای ویژه‌ی یادگیری پیانو در بزرگسالی

علاوه بر مزایای کلی که درباره کلیشه‌های اشتباهِ بهترین سن یادگیری پیانو اشاره شد، یادگیری و نواختن پیانو در سنین بالاتر مزایای خاص دیگری نیز دارد:

  • می‌تواند فعالیتی اجتماعی باشد: فرصت‌های زیادی برای گروه‌نوازی پیدا می‌کنید، مانند گروه‌های دوستانه، گروه کر یا ارکسترهای عمومی‌تر. این روش، می‌تواند راهی لذت‌بخش برای آشنایی با افراد جدید و دوستی‌های تازه باشد.
  • می‌تواند فعالیتی خانوادگی باشد: والدین و فرزندان می‌توانند از یادگیری نواختن پیانو با یکدیگر لذت ببرند. این روش نیز می‌تواند راهی تاثیرگذار و قدرتمند برای ایجاد پیوند، استحکام روابط خانوادگی و صرف وقت با یکدیگر باشد.
  • می‌تواند سرگرمی همیشگی باشد: پس از یادگیری نواختن پیانو، در ادامه‌ی عمر خود از آن لذت می‌برید. یادگیری پیانو همیشه تکنیک‌ها و چالش‌های جدیدی به همراه دارد که دست‌وپنجه نرم کردن با آنها از لذت‌های جالب توجه در طی این مسیر است.

سخن پایانی

کلیشه‌ها و گاهی خرافات زیاد و عجیبی درباره بهترین سن یادگیری پیانو وجود دارد؛ مثلا اگر بالای 30 سال دارید نمی‌توانید به نتایج مطلوب برسید و اگر یادگیری پیانو را از سنین کودکی آغاز نکرده باشید به موفقیت نمی‌رسید. در این مطلب با بررسی مطالعاتی که در این زمینه انجام شده درباره مزایای یادگیری پیانو در سنین بالاتر پرداختیم. اگر به یادگیری نواختن پیانو فکر می‌کنید، به شما توصیه می‌کنیم که هیچ فرقی ندارد که در چه بازه سنی هستید، حتما آن را امتحان کنید و آن غافل نشوید! یادگیری پیانو تجربه‌ای باارزش است که می‌تواند مزایای زیادی برای سلامت جسمی و روحی شما داشته باشد.

حال که این نکته را در نوازندگی پیانو یاد گرفتی، اولین جلسه‌ی رایگانِ مجموعه آموزش پیانو را ببین، تمرینات آن را با دقت انجام بده و از یادگیری این ساز جذاب و دوست‌داشتنی لذت ببر.