درست است که دروس پیانو برای کودکان و سنین پایین مفید است، اما برای بزرگسالان نیز بسیار اهمیت دارد. در واقع، این آموزش‌ها ممکن است حتی برای بزرگسالان مفیدتر باشند. چرا؟ چون کودکان به این دلیل سراغ یادگیری پیانو می‌روند که والدینشان آنها را مجبور می‌کنند! اما بزرگسالان به این دلیل یاد می‌گیرند که می‌خواهند، اراده‌اش می‌کنند و این تمایل، تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم مطالب مزیت‌های اصلی پیانیست بودن و تاثیر یادگیری پیانو بر روی تمرکز را نیز مطالعه کنید. در ادامه به چراییِ نواختن پیانو و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و دلایل تاثیرگذاری پیانو بر روی کاهش خطر مبلات شدن به به آلزایمر خواهیم پرداخت.

چرا نواختن پیانو به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می‌کند

نخست این که به فعال و درگیر نگه‌داشتن مغز کمک می‌کند. نواختن پیانو شما را درگیرِ تمرکز بر چندین ناحیه مغزی، از جمله قشر شنوایی، قشر حرکتی و قشر بینایی می‌کند؛ که به تقویت اتصالات بین این نواحی مغز و مقاوم‌تر کردن مغز در برابر زوال ناشی از افزایش سن کمک می‌کند.

دوم، نواختن پیانو به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند. نواختن پیانو شما را مجبور می‌کند که نت‌های یک آهنگ را به ترتیبی که در آن نواخته می‌شوند و انگشت‌گذاری برای هر نت را به خاطر بسپارید. هم‌چنین ذهن شما را به این که بتوانید به سرعت بین وظایف مختلف مانند خواندن نت، تماشای دستان خود روی صفحه کلید و گوش دادن به صدای تولیدشده، جابجا شوید درگیر می‌کند. این به بهبود حافظه، توجه و انعطاف‌پذیری شناختی شما کمک می‌کند.

سوم، نواختن پیانو می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. نواختن پیانو یک فعالیت آرامش‌بخش و لذت‌بخش است. هم‌چنین می‌تواند به شما کمک کند ذهن‌تان را از نگرانی‌ها دور کنید و استرس و اضطراب را کاهش دهید.

استرس و اضطراب به عنوان عوامل خطر برای بیماری آلزایمر شناخته شده‌اند. با کاهش استرس و اضطراب، نواختن پیانو تاثیر شگرفی بر روی کاهش خطر ابتلا به این بیماری خواهد گذاشت.

چهارم، نواختن پیانو به ارتقای سلامت و طول عمر مغز کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده که نواختن پیانو باعث افزایش جریان خون به مغز و تحریک رشد سلول‌های مغزی جدید می‌شود. هم‌چنین می‌تواند به محافظت از مغز در برابر زوال ناشی از افزایش سن نیز کمک کند.

در مجموع، نواختن پیانو یک روش عالی و تاثیرگذار برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر است. تفریحی که پاداش‌دهنده است و می تواند به فعال، درگیر و سالم نگه‌داشتن مغز شما کمک کند.

پیانو خنیاگر

استفاده از پیانو برای کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر

در این جا به نکاتی می‌پردازیم که با استفاده از آنها می‌توانید از پیانو برای کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر استفاده کنید:

  • به طور مرتب پیانو بنوازید. هدف خود را بر روی تمرین برای حداقل 30 دقیقه در روز و چندین بار در هفته تعیین کنید.
  • آهنگی را انتخاب کنید که از نواختن آن لذت می‌برید. این باعث می‌شود تمرینات برای شما لذت‌بخش‌تر و انگیزه‌بخش‌تر شود.
  • سعی کنید به طور مرتب سراغ یادگیری قطعات موسیقی جدید بروید. این کار به چالش کشیدن مغز شما و درگیر نگه‌داشتن آن کمک می‌کند.
  • با دیگران هم‌نوازی کنید. هم‌نوازی به طور فزاینده‌ای به تجربیات اجتماعی‌تر و در نتیجه لذت‌بخش‌تر گردن یادگیری پیانو کمک می‌کند.
  • اگر در مورد حافظه یا عملکرد شناختی خود نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

نواختن پیانو یک راه قوی و تاثیرگذار برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بهبود سلامت کلی مغز شماست. تفریحی سرگرم‌کننده و پاداش‌دهنده که از سوی افراد در سنین و سطوح مهارتی مختلف انجام می‌شود.

برای شروع یادگیری پیانو، این ساز خوش‌صدا و چالش‌برانگیز آماده هستی؟ اگر همین حالا شروع کنی و نکات مهم را رعایت کنی، در مدت شش ماه به یک نوازنده‌ی مسلط تبدیل خواهی شد.