اولین کاری که باید هنگام نشستن پشت پیانو انجام دهید، تنظیم ارتفاع صندلی به ارتفاع مناسب برای شما است. این نکته خیلی مهم است، چرا که در صورت اشتباه، منجر به آسیب‌های فیزیکی وکمردرد می‌شود. عمر نوازندگی شما را کوتاه می‌کند و مانع نوازندگی پیانو در راحت ترین و مطلوب‌ترین شکل ممکن برای شما می‌شود.

نکات مهم در تنظیم ارتفاع صندلی پیانو

در اینجا به پنج روش برای تنظیم صحیح ارتفاع صندلی پیانو می‌پردازیم:

  1. آرنج‌های شما باید با صفحه کلید هم‌ارتفاع باشد. یعنی وقتی انگشتان شما روی کلیدها قرار دارند، آرنج‌های شما باید با صفحه کلید هم‌سطح باشند. اگر آرنج‌های شما خیلی پایین باشد، قدرت مچ دست خود را از دست می‌دهید و انگشتان شما برای نواختن نت‌ها باید بیش از حد انرژی بگذارند. از طرف دیگر در صورتی که آرنج‌های شما خیلی بالا باشد، به جای انگشتان از ساعد خود استفاده خواهید کرد، که نواختن دقیق را دشوارتر می‌کند.
  2. صندلی پیانو باید ثابت و محکم باشد. صندلی محکم به شما پشتوانه‌ی مناسبی برای انواع مانورها حین نواختن می‌دهد و از لرزش پاهای شما نیز جلوگیری می‌کند. وقتی خیالتان از ثبات و استحکام صندلی پیانو راحت باشد، می‌توانید بیش‌تر روی نواختن خود تمرکز کنید. در نتیجه نوزاندگی شما بهتر می‌شود و بهبود می‌یابد.
  3. پای شما باید صاف روی زمین باشد. این به شما کمک می کند تا وضعیت بدنی خوبی داشته باشید و از کمردرد جلوگیری کنید. اگر پاهای شما به زمین نمی رسد، می توانید از یک چهارپایه استفاده کنید.
  4. ارتفاع صندلی پیانو را با چرخاندن هم‌زمان و یکسانِ دستگیره‌های دو طرف صندلی تنظیم کنید. این کار از کج شدن صندلی جلوگیری می‌کند.
  5. هنگامی که صندلی پیانو در ارتفاع مناسب قرار گرفت، موقعیت خود را روی صندلی تنظیم کنید به طوری که ساعدهای شما موازی با زمین و بازوهای شما تقریبا در زاویه قائمه قرار گیرند.

نکته پایانی

توجه داشته باشید که بدن هر فرد متفاوت است. بنابراین ممکن است نیاز به دقت بیشتری برای تنظیم ارتفاع صندلی پیانو داشته باشید تا موقعیتی را پیدا کنید که برای شما راحت‌تر است. در شرایط و موقعیت‌های مختلف آزمایش کنید تا زمانی که به یک حالت مشخصی برسید که به شما امکان می‌دهد با بیش‌ترین آزادی و کم‌ترین ناراحتی بنوازید.

پیانو خنیاگر

حال که این نکته را در نوازندگی پیانو یاد گرفتی، اولین جلسه‌ی رایگانِ مجموعه آموزش پیانو را ببین، تمرینات آن را با دقت انجام بده و از یادگیری این ساز جذاب و دوست‌داشتنی لذت ببر.