از نخستین دغدغه‌های آغاز راه نوازندگی پیانو، یافتن یک استاد خوب است. اما استاد پیانوی خوب کیست؟ چه ویژگی‌هایی، یک استاد پیانو را از استاد پیانوی دیگر متمایز می‌کند؟

واقعیت این است که نمی‌شود پاسخ روشنی به این پرسش داد. اما می‌توان مواردی را در انتخاب استاد پیانو بررسی کرد. در این‌جا برخی از این موارد را آورده‌ایم:

تسلط در نوازندگی پیانو

پیش از هر چیز از استاد پیانو انتظار می‌رود که در نوازندگی پیانو، باتجربه، کارآزموده و متخصص باشد. با تکنیک‌های نوازندگی پیانو، تئوری موسیقی و سلفژ آشنایی کامل داشته باشد.

این ویژگی را در پیانونوازی او می‌توان جست. 

تحصیلات موسیقی

دارا بودن سابقه‌‌ی تحصیلات در رشته‌ی موسیقی، دلیل کافی برای قابل اتکا بودن در زمینه‌ی آموزش موسیقی نیست. بسیارند فارغ‌التحصیلانی که شایستگی تدریس ندارند و همچنین استادان خوبی که سابقه‌ی تحصیل موسیقی در دانشگاه ندارند.

اما تحصیل در دانشگاه موسیقی، خود تجربه‌ایست که می‌تواند استاد پیانو را به قابلیت‌هایی بیش‌تر مجهز کند.

قدرت انتقال مطلب

استاد پیانو، گذشته از تسلط بر نوازندگی پیانو، باید قدرت انتقال مطلب به هنرجو را نیز داشته باشد. بسیاری از نوازندگان خوب پیانو، با وجود تسلط بر نواختن و آگاهی از دانش موسیقی، از توانایی آموزش بی‌بهره‌‌اند.

این نکته را از سابقه‌ی تدریس و شیوه‌ی آموزش می‌توان دریافت. 

شیوه‌ی تدریس

اگرچه برای آموزش پیانو، شیوه‌های آکادمیک گوناگونی وجود دارد، اما هرکس، چه استاد و چه هنرجو، با ادراک و تجربه و درونیات خود با آموزه‌ها رو‌به‌رو می‌شود.

بسیار مهم است که استاد پیانو، در عین حال که از شیوه‌ای معتبر در تدریس استفاده می‌کند، بتواند متناسب با ویژگی‌های فردی هنرجو، آموزه‌ها را بازطراحی کند.

پیانو خنیاگر

تنوع آموزش

بهتر استاد پیانو با ایجاد تنوع در روند آموزش، انگیزه و اشتیاق هنرجو را افزایش دهد. تمرین مداوم تکنیک‌ها و اتودها در روند زمان خسته‌کننده است. آموزش ملودی‌های گوش‌آشنا در جهت یادگیری مفاهیم تکنیکی موسیقی، می‌تواند نقش پیش‌برنده‌ای داشته باشد.

خلاق بودن

برای تطبیق شیوه‌های آموزش پیانو با روحیات هنرجو، نیاز است که استاد پیانو، به دانش و بینشی فراتر از تخصص خود، مجهز باشد.

آشنایی با ادبیات، فلسفه، روان‌شناسی و علوم دیگر، در شکل‌گیری رابطه‌ی استاد‌شاگردی نقش موثری دارد.

آشنایی با سازهای غیرتخصصی هم در ارائه‌ی شناختی بهتر از پیانونوازی می‌تواند نقش داشته باشد.

اخلاق

 در آموزش پیانو هم مثل هر آموزه‌ی دیگری، استاد خوش اخلاق، تأثیرگذارتر عمل می‌کند. چرا که لازمه‌ی درک درست، آموزش در فضایی آرام و تهی از تنش است.

اخلاق حرفه‌ای و شخصی استاد پیانو، از ویژگی‌هایی‌ست که می‌تواند در ادامه‌ی روند آموزش نقش تعیین‌کننده داشته‌باشد.

تجربه‌ی تدریس 

سابقه‌‌ی طولانی‌مدت تدریس پیانو، شناختی از خم و چم راه به دست می‌دهد که در ادامه‌ی مسیر، روند کامل‌تر شدن پیش می‌گیرد. اما تجربه‌ی تدریس پیانو، تنها به سال‌های تدریس استاد محدود نمی‌شود؛ بلکه کمیت و کیفیت هنرجویانی که آموزش داده می‌تواند تاییدی بر این ویژگی باشد.

به روز بودن

گذشته از تسلط بر آنچه استادان بزرگ پیانو بر جای گذاشته‌اند، آشنایی با مفاهیم موسیقایی روز هم از بایستگی‌های استاد پیانو است. آشنایی با شیوه‌های نوین، مناسبت‌های روز، سیستم‌های صوتی، نرم‌افزار‌های موسیقی و… در ارتباط بین هنرجو و استاد پیانو نقش مهمی دارد.

برای شروع یادگیری این ساز خوش‌صدا و چالش‌برانگیز آماده هستی؟ اگر همین حالا اولین جلسه‌ی رایگانِ مجموعه آموزش پیانو را ببینی و نکات مهم را رعایت کنی، در مدت شش ماه به یک نوازنده‌ی مسلط تبدیل خواهی شد.