دلایل زیادی برای شرکت در کلاس‌های ویولن با یک معلم خصوصی در خانه یا اینترنت یا حضور در یک مدرسه موسیقی یا هنرستان وجود دارد. اما آموزش از طریق کلاس‌های آنلاین مزایای زیادی دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت. از جمله این مزایا می‌توان به انعطاف در زمان و مکان یادگیری، قیمت معقول و مناسب، قابلیت دیدن چندین بارهٔ ویدیوها و مرور آموخته‌ها، قابلیت رفع اشکال و ارتباط مستقیم با اساتید و… اشاره کرد.

باید ببینید که چرا می‌خواهید ویولن یاد بگیرید

یادگیری نواختن ویولن می‌تواند خلاقیت کلی شما را بهبود بخشد. با وجود اینکه که بسیاری از مردم مایل به یادگیری ویولن هستند، اما تعداد کمی از آنها از انگیزه کافی برخوردارند. قیمت دروس حضوری ویولن اغلب عامل مهمی است که باید در نظر بگیرید. برخی افراد نمی‌توانند سالانه این مقدار پول را در کلاس‌ها سرمایه‌گذاری کنند. هزینه حضور در هنرستان‌ها نیز زیاد است.

علاوه بر این، شما باید در دوره‌های هنرستان نیز پذیرفته شوید. این بدان معناست که شما ممکن است بخواهید راه‌های دیگری را برای یادگیری موسیقی ویولن جستجو کنید. به‌علاوه، اگر شما ویولن را فقط برای نواختن می‌خواهید و قصدی برای نواختن در کنسرت‌ها و ارکسترها ندارید احتمالا دلیل خوبی برای مراجعه نکردن به یک آموزشگاه است.

هم‌چنین برای برخی، این سطح از تعهد ترسناک است. اگر برنامه نامنظمی داشته باشید، شرکت در کلاس‌های عادی گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد. در این موارد، آموزش نحوه نواختن ویولن از طریق کلاس‌های آنلاین ممکن است راه حل ایده‌آلی باشد، خصوصا اگر مبتدی باشید.

نکات اولیه در یادگیری ویولن

به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید پیشرفت قابل توجهی داشته باشید، باید مرتبا مطالعه کنید. یادگیری نواختن ویولن یا مطالعه تئوری موسیقی به صورت خود آموز هم‌چنین باعث افزایش آزادی می‌شود یعنی نوازنده می‌تواند زمان نواختن یا تمرین خود را انتخاب کند، به این معنی که وقتی روحیه داشته باشد و از روند یادگیری لذت بیشتری ببرد، می‌تواند این کار را انجام دهد. همان‌طور که قبلا گفتیم، شما باید ازیادگیری این ساز لذت ببرید.

وقتی باید به‌طور منظم در کلاس‌ها شرکت کنید، به‌جای لذت بردن از این تایم خود را مجبور به نواختن می‌کنید. این شرایط ممکن است باعث شود خیلی زود از آموختن خسته شوید و در نهایت به طور کامل منصرف شوید. یادگیری نواختن به صورت خود آموز همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا بداهه پردازی خود را بهبود ببخشید. در این روش هیچ یک ازقوانین سختگیرانه ای که در هنرستان‌ها آموزش داده می‌شود وجود ندارد.

 نوازنده ویولن باید سبک هنری خود را توسعه دهد و دانستن اصول اولیه می‌تواند به آنها در انجام این کار کمک کند.

راه‌های مختلف برای یادگیری ویولن

هنگامی که یاد می‌گیرید چگونه ویولن را خود به تنهایی یاد بگیرید، از کجا باید شروع کنید؟

برخی تصمیم می‌گیرند با یادگیری تئوری موسیقی شروع کنند در حالی که دیگران ترجیح می‌دهند از این مرحله صرف نظر کنند و بلافاصله شروع به نواختن می‌کنند. انتخاب هر کدام از این روش‌ها به انتخاب شما بستگی دارد.

یادگیری ویولن وقتی که از قبل تجربه نوازندگی دارید

اگر بخواهید ویولن را به لیست سازهایی که می‌توانید بنوازید اضافه کنید (از جمله آنها پیانو، گیتار، ویولن سل، فلوت کلارینت، ترومپت، ساکسیفون، اوبو، آکاردئون و غیره)، یادگیری آن نسبت به کسی که اولین ساز خود را یاد می‌گیرد آسان‌تر خواهد بود.

شما ممکن است در حال حاضر درک خوبی از تئوری موسیقی یا اطلاعات اولیه در باره نت‌ها داشته باشید. این بدان معنی است که شما فقط باید روش‌های اتخاذ وضعیت صحیح یا کار روی نحوهٔ صحیح قرارگیری دست و انگشتان دست چپ خود را بیاموزید (و یا اگر چپ دست باشید، برعکس).

اگر این گونه نیست، می‌توانید اصول اولیه مانند خواندن نت موسیقی برای قطعات ویولن را به صورت آنلاین یا با استفاده از کتاب یا کتابچه راهنما یاد بگیرید.

یادگیری در YouTube

اگر نمی‌خواهید بلافاصله درباره تئوری موسیقی یاد بگیرید، روش‌های زیادی وجود دارد که نوازندگان ویولن بدون اینکه نگران این موضوع باشند، می‌توانند یادگیری نواختن را شروع کنند.

کانال‌های مختلفی در YouTube وجود دارد که می‌توانید با تماشای فیلم‌هایی که به شما می‌گویند انگشتان خود را برای نواختن یک آهنگ چگونه قرار دهید چه زمانی و با چه سرعتی انگشتان خود را روی سیم‌ها حرکت دهیم، فرایند یادگیری را آغاز کنید. یادگیری خودآموز با یوتیوب نیز کاستی‌های مربوط به خودش را دارد از جمله این که پیدا کردن آموزش یک‌جا و منسجمی که از مبتدی تا پیشرفته را شامل شود راحت نیست.

یادگیری با Tablature

Tablature می‌تواند برای کسانی که مایل به یادگیری نحوه نواختن ویولن هستند بسیار مفید باشد. نوازندگان گیتار از قبل می‌دانند که در اینجا در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم. چرا که یادگیری با تبلچر برای گیتاریست‌ها یک امر جاافتاده و رایج است.

Tablature می‌تواند جایگزین نت موسیقی ویولن شود. آن‌ها اغلب روی چهار خط (هر خط نشان‌دهنده سیم‌های ویولن است) با شماره‌های روی آنها نوشته شده است. این اعداد به شما نشان می‌دهند که انگشتان خود را روی کدام سیم از ویلون قرار دهید.

Tablature ویولن (یا زبانه‌ها) کمی پیچیده‌تر از زبانه‌های گیتار است زیرا ویولن‌ها مانند اکثر گیتارها دارای فرت نیستند. بنابراین باید دقیقاً بدانید که این اعداد مربوط به سیم‌ها به چه معناست.

تبلچر ویولن
تبلچر ویولن

یادگیری در گوشی هوشمند

برنامه‌های تلفن‌های هوشمند یکی از نکات مهم در مورد فن آوری مدرن است. برخی از آنها، مانند Meludia، به شما امکان می‌دهد تئوری موسیقی را به روش جالب‌تری بیاموزید در حالی که برخی دیگر می‌توانند به شما یاد بدهند که چگونه نت‌خوانی کنید.

یادگیری با کتاب

اگر مایل به استفاده از فناوری برای یادگیری ویولن نیستید، منابع چاپی زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. تعداد زیادی کتاب و کتابچه راهنما در مورد برخی از جنبه‌های نواختن ویولن وجود دارد.

انجام تکنیک‌های متوسط ​​و پیشرفته مانند ویبراتو و پیزیکاتو و تقریباً هر آنچه در مورد نواختن ویولن باید بدانید را می‌توان از کتابهای مشهوری که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود، آموخت. برخی از کتابها هستند که حتی ممکن است معلمان ویولن را از کار بیاندازند.

قبل از این که ویولن خود را تحویل بگیرید، چند مرحله باید طی کنید تا مطمئن شوید که مسیر درستی را در پیش می‌گیرید. در اینجا تعداد از آنها آورده شده‌اند:

هرچه می‌توانید تمرین کنید. بعضی اوقات دوست دارید بلافاصله یک قطعه را بطور کامل بنوانید و تمرین تنها راهی است که شما را به هدفتان می‌رساند. هیچ جادویی وجود ندارد. هر ویولونیستی این را به شما خواهد گفت.

اهداف خود را تعیین کنید! تعیین اهداف واضح و مشخص برای کمک به شما در ایجاد انگیزه کمک می‌کند. این همان کاری است که برنامه‌ها معمولاً برای ترغیب شما به ادامه یادگیری (و استفاده از برنامه) انجام می‌دهند. همه عاشق چالش هستند. با این حال، اطمینان حاصل کنید که اهداف شما قابل دستیابی است تا دلسرد نشوید.

صبور باشید! نمی‌توانید انکار کنید که ویولن یک ساز پیچیده است. زمان‌هایی که در یادگیری با مشکل مواجه می‌شوید تسلیم نشوید. شما باید بدانید که چگونه از کنار این مشکلات عبور کنید.

برنامه‌ای را متناسب با خود تنظیم کنید. سازماندهی باعث هدفمند شدن یادگیری و پیشرفت مداومتان می‌شود.

استفاده از مجموعه آموزش ویولن خنیاگر

یک روش کم ریسک و مطمئن، استفاده از دوره های آنلاین آموزش ویولن موسسه خنیاگر است. با کمک دوره‌های آموزشی تخصصی، به نوعی در وقت و هزینهٔ خود صرفه جویی می کنید و از رفتن به مسیرهای آموزشی اشتباه جلوگیری می کنید. بدون گیج شدن در میان ویدیوها و کتاب‌های آموزشی مختلف، به کمک اساتید درجه یک و حرفه‌ای، وارد مسیری قابل اعتماد و روشن می شوید و به مرور در آن گام برمی‌دارید.

در خنیاگر برای دریافت مشاوره بیش‌تر، از امکانات مختلفی چون پشتیبانی حرفه‌ای و حضور در جمع سایر هنرجویان ویولن بهره‌مند خواهید شد که لذت یادگیری ویولن را چند برابر می‌کند.

ویولن خنیاگر

چقدر طول می‌کشد تا ویولن را خودآموزی کنید

ارائه زمان دقیق برای یادگیری ویولن دشوار است. هر نوازنده ویولن سرعت خاصی در یاد گیری دارد. این موضوع هم می‌تواند یک مزیت باشد و هم یک ضرر.

کسانی که کلاس آموزشی می‌روند سرعت آنها مشخص است و نمی‌توانند آن را تغییر دهند. بنابراین تمرین و آموزش آنها منظم است. آن‌ها هر هفته کمی پیشرفت می‌کنند.

وقتی ساز را به تنهایی یاد می‌گیرید، یافتن ریتم می‌تواند کاری دشوار باشد. این به انگیزه و زمان در دسترس شما بستگی دارد.

آیا کودکان می‌توانند به صورت خودآموز یاد بگیرند

کودکان اغلب سریع‌تر از بزرگسالان یاد می‌گیرند. با این حال، آن‌ها به اهداف و مقاصد واضحی نیاز دارند. این نیز می‌تواند با توجه به سن متفاوت باشد. نوازندگان جوان عموما در یادگیری مفاهیم جدید بهتر از یادگیری نواختن ساز موسیقی یا صحبت به زبان خارجی عمل می‌کنند. بعلاوه، در بزرگسالان یافتن وقت تمرین هفتگی برای یک ساز دشوار است. با استفاده از دوره های آموزشی آنلاین، می توانید بسیار سریع‌تر و مفیدتر به پیشرفت کودکان در یادگیری ویولن کمک کنید.

برخی از نوازندگان ویولون تصمیم گرفته‌اند که از پیشرفت خود طی چند سال فیلمبرداری کنند. می‌توانید فیلم‌های آنها را در YouTube پیدا کرده و از آنها به عنوان راهنمایی برای تعیین سرعت کار خود استفاده کنید.

در چه سنی می‌توانید خودآموزی را شروع کنید

با وجود اینکه که کودکان راحت‌تر از بزرگسالان یاد می‌گیرند، هنگام یادگیری نواختن ویولن محدودیت سنی وجود ندارد. یک بزرگسال می‌تواند ریتم و سرعت یادگیری خود را راحت‌تر تغییر دهد در حالی که برای کودک باید نقاط عطف و اهداف تعیین شود.

به طور کلی، یادگیری ویولن درکودکان زیر ۱۲ سال کار را دشوار می‌کند اما از طرفی تصحیح عادت‌های بدی که کودکان می‌گیرند آسان‌تر است.

بنابراین می‌توانید بگویید که سن ایده آل برای شروع یادگیری ویولن بصورت خودآموز در حدود ۱۳ سالگی است. شما فقط باید با انگیزه و خودمختار باشید و در حالی که به تکنیک و شیوه‌های خوب ویولن خود توجه ویژه‌ای دارید، درس‌های خود را دنبال کنید.

برای یادگیری این ساز اسرارآمیز و دلربا آماده هستی؟ امروز با مجموعه آموزش ویولن خنیاگر شروع کن و از پیشرفت و یادگیری لذت ببر.