نواختن چند آکورد روی گیتار برای همراهی با آواز، به آموزش نت‌خوانی نیاز ندارد. با این حال، اگر می‌خواهید آهنگ‌های مکتوبی را که پیش‌تر ضبط نشده‌اند نت‌خوانی کنید یا به یک گیتاریست ماهر تبدیل شوید، دانستن نحوه خواندن نت‌های گیتار ضروری است. در اینجا ۵ نکته وجود دارد که به گیتاریست‌ها کمک می‌کند نت‌ها را راحت‌تر بخوانند:

ضرورت خواندن نت‌های گیتار

تشخیص نت‌ها زمانی که تازه شروع به نواختن گیتار می‌کنید آسان نیست. علاوه بر این، توانایی نواختن همان قطعه در قسمت‌های مختلف دسته گیتار یک چالش واقعی است، زیرا گیتاریست باید انتخاب کند که هر قطعه را کجا بنوازد. با این حال، خواندن نت‌های موسیقی برای هر گیتاریستی که می‌خواهد موارد زیر را انجام دهد ضروری است:

  • نوازندگی خود را بهبود بخشد و – چرا که نه؟ – به یک گیتاریست ماهر تبدیل شود
  • نوازنده استودیویی شود
  • گرایش خود را روی دسته گیتار به دست آورد، به خصوص برای یادگیری گیتار جز
  • بتواند آهنگ‌های مکتوب را بدون داشتن موسیقی متن بخواند
  • آهنگ‌های خود را بنویسد

۱. صبور باشید و به طور منظم تمرین کنید

پیشرفت در خواندن نت‌های گیتار فرآیندی کند است که نیاز به پشت‌کار دارد. نباید عجله کنید، بلکه باید خود را به تمرین منظم خواندن نت‌های موسیقی، ترجیحا هر روز، تربیت کنید.

۲. رویکرد متفاوتی به میزان‌های خود داشته باشید

اولین میزان باید به یک‌باره و بدون توقف اجرا شود. این به شما کمک می‌کند تا به جلو نگاه کنید و نت‌های بعدی را پیش‌بینی کنید، که در طولانی‌مدت به پیشرفت شما کمک شایانی می‌کند. این کار باعث می‌شود که میزان‌های بعدی و پاساژها را بهتر متوجه بشوید و در نتیجه بخش‌هایی از قطعه که باعث ایجاد مشکل می‌شوند شناسایی کرده و روی آنها در توالی‌های یک تا چهار میزانی کار کنید.

۳. قطعاتی را که در آنها گیر کرده‌اید را رد نکنید

به همین ترتیب، اگر مکررا در یک قطعه گیر می‌کنید، باید با تجزیه‌ی آن به نت‌های جداگانه‌ی کوتاه‌تر، سرعت خود را کم کرده و روی آن کار کنید.

۴. ریتم را درونی کنید

یادگیری ریتم روی گیتار آسان نیست، زیرا باید آن را در بدن خود احساس کنید. با این حال، برای انتقال حس لازم به نت‌ها ضروری است. ضربه زدن با پای خود یک حرکت غریزی عالی است که به شما کمک می‌کند ریتم خوبی را حفظ کنید. فقط ضرب را در طول قطعه بدون توقف بزنید. ابتدا، قطعات را بدون نواختن گیتار گوش دهید و به سادگی ضرب را بزنید. هنگامی که احساس راحتی کردید، می‌توانید گیتار خود را بردارید و در حالی که با پای خود زمان را نگه می‌دارید، بنوازید. این تمرینِ به خصوص مهم است، زیرا به شما امکان می‌دهد در حالی که همیشه سر وقت هستید، در یک گروه بنوازید.

۵. به حالتِ پوزیشن دست فکر کنید

فکر کردن به حالت پوزیشن دست (در بالای دسته، در وسط دسته و غیره) به خواندن نت‌های گیتار کمک می‌کند و نوازندگی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. برای صداهای با تغییر فرکانس کم‌تر، می‌توانید از سیم‌های باز در بالای دسته استفاده کنید. فرت چهارم خواندن در Ab یا Db را آسان تر می کند.

با فرت پنجم، می‌توانید به راحتی بین چندین پوزیشن حرکت کنید، به بسیاری از تغییرات دسترسی پیدا کنید، با استفاده از این پوزیشن روی دسته هم‌چنین صدای گیتار بسیار دلپذیرتر می‌شود.

دانستن نحوه خواندن نت‌های گیتار برای هر نوازنده‌ای دیر یا زود ضروری می‌شود. این نکات کوچک می‌توانند به شما کمک کنند، اما شما هم‌چنین باید مقداری در مورد تئوری موسیقی بدانید یا آن را از یک کتاب در مورد تئوری موسیقی پایه یاد بگیرید. زیرا قبل از این که بتوانید نت‌ها را روی گیتار شناسایی کنید، باید بدانید که چگونه آنها را روی خطوط حامل بخوانید.