حالا که سراغ آموزش پیانو آمده‌اید وقت آن رسیده تا گام‌های مهمی در این مسیر بردارید. شناخت ابزار مناسب از نکات ضروری، برای طی کردن مسیر است. چرا که بدون داشتن ابزار مناسب و استفاده کاربردی از آن‌ها سرعت پیشرفت کند می‌شود و ممکن است در مسیر آموزش پیانو دچار مشکل شوید. پس در این متن با هم همراه می‌شویم تا به بررسی لوازم مورد نیاز در یادگیری پیانو بپردازیم و همچنین، چند نرم افزار و اپلیکیشن پرکاربرد را معرفی می‌کنیم تا با کمک آنها به درک بهتری از تمرینات و نکات آموزش پیانو برسیم.

مترونوم

اجرای سمفونی بدون رهبر ارکستر را تصور کنید، هرج و مرجی کامل است! نواختن پیانو بدون رعایت ریتم مشابه چنین اجرایی است. به همین دلیل مترونوم را اختراع کردند تا افراد بتوانند با ریتم دلخواه خود قطعات را بنوازند. تمرین با مترونوم در آغاز مسیر آموزش پیانو بسیار مهم است، چرا که کمک می‌کند تا ریتم و زمان بندی به صورت صحیح حفظ شوند. کار کردن با مترونوم بسیار ساده است، کافیه آن را روی سرعت مورد نظر تنظیم کنید، تا بطور پیوسته طبق زمان دلخواه خود صدای ضربه ای مثل تیک تیک ساعت داشته باشید. مترونوم‌ها به شکل‌های مختلف، مکانیکی، دیجیتالی و اپلیکیشن‌های موبایل موجود می‌باشند ومی‌توان از هر یک به دلخواه در آموزش پیانو بهره برد.

مترونوم در آموزش پیانو
مترونوم در انواع مختلف و از ابزار ضروری برای رعایت ریتم هنگام تمرین پیانو

نیمکت یا صندلی پیانو

تمرینات نوازندگی پیانو شما باید تجربه ای راحت و لذت بخش باشد. تهیه یک نیمکت یا صندلی مناسب می‌تواند برای وضعیت بدنی و تکنیک کلی نوازندگی شما در هنگام آموزش پیانو معجزه کند. هنگام تهیه  نیمکت یا صندلی، دنبال گزینه‌ای باشید که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد. با کمک این قابلیت می‌توان فرم و پوزیشن مناسب را پیدا کرد و از هم ترازی مناسب و کاهش فشار اطمینان حاصل کرد. به این نکته اعتماد کنید تا پشت و مچ شما از شما تشکر کند!

صندلی در آموزش پیانو
نیمکت – صندلی با قابلیت تنظیم، کمک می‌کند تا هنگام نواختن در فرم صحیح قرار بگیرید

هدفون

تمرین آخر شب یا زندگی در یک شهر شلوغ؟ نترسید، یک هدفون با کیفیت چاره کار است. با اتصال آنها به پیانو یا کیبورد دیجیتال خود، می توانید تمرین و آموزش پیانو به صورت پیوسته و بدون مزاحمت دیگران لذت ببرید. همچنین می‌توانید با دقت به تمام نکات ظریف نوازندگی خود گوش می دهید و سریع‌تر به اشتباهات احتمالی خود پی‌ببرید. به یاد داشته باشید، کیفیت هدفون بسیار مهم است. هدفون‌ باید وزن متعادلی داشته باشد و پشت بسته نباشد تا گوش سریع خسته شود. همچنین صدا را دقیق و بدون افت کیفیت برای شما تولید کند تا بتوانید تمریناتی پویا در مسیر آموزش پیانو داشته باشید.


دانلود pdf مطلب لوازم جانبی و اپلیکیشن‌های آموزش پیانو
با تکمیل این فرم، شما هم‌چنین از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

اپلیکیشن Simply Piano برای آموزش پیانو

معلم پیانو شخصی در جیب شماست. Simply Piano یک نمونه مناسب برای رسیدن به این خواسته است. این برنامه محبوب از درس‌های تعاملی و بازخورد بی‌درنگ برای راهنمایی شما در فرآیند یادگیری استفاده می‌کند. این اپلیکیشن از مفاهیم اولیه تا تکنیک های پیشرفته،یا به عبارت دیگر طیف گسترده ای از سطوح و مهارت‌های لازم را برای آموزش پیانو پوشش می دهد. البته توصیه می‌شود از Simply Piano بعنوان یک کمک آموزشی در کنار یادگیری پیانو به صورت حضوری یا آنلاین استفاده کرد. 

Simply Piano یک اپلیکیشن مناسب به عنوان کمک آموزشی
Simply Piano یک اپلیکیشن مناسب به عنوان کمک آموزشی

نرم افزار Synthesia برای آموزش پیانو

اگر شما توانایی یادگیری بصری دارید و از رویکردهای عملی لذت می برید، Synthesia ابزار مناسبی برای شماست. این نرم افزار به شما این امکان را می دهد تا با پیروی از خطوطی که روی تصویر پیانو موجود در سایت، قطعات مختلف را بنوازید. Synthesia دارای مجموعه وسیعی از آهنگ‌هاست و به شما این اجازه را می‌دهد که سرعت را مطابق میل خود تنظیم کنید، و با روشن شدن کلاویه‌های مورد نظر، آهنگ دلخواه خود را بنوازید. Synthesia یک منبع عالی آموزش پیانو برای کسانی که می‌خواهند آهنگ‌های متنوع را یاد بگیرند است.

با نرم افزار Synthesia می‌توانید آهنگ‌های فراوانی را تمرین کنید
با نرم افزار Synthesia می‌توانید آهنگ‌های فراوانی را تمرین کنید

سایت Flowkey برای آموزش پیانو

اگر یادگیری مبتنی بر وب را ترجیح می دهید، Flowkey یک گزینه فوق العاده است. این پلتفرم مبتنی بر مرورگر بوده و درس‌های تعاملی را ارائه می‌دهد که شامل آموزش پیانو از سطح مبتدی تا متوسط است. Flowkey با ساختار خاص و نشانه های بصری متنوع، یادگیری پیانو را برای همه در دسترس و لذت بخش می کند. آرشیو آهنگ‌های آن متنوع است و با کمک آن می‌توانید شاهد شکوفایی خود باشید.

البته سایت‌ها و نمونه‌های کامل‌تر به زبان فارسی نیز امروزه موجود می‌باشد که آموزش پیانو خنیاگر یکی از پرمخاطب‌ترین آنهاست.

Flowkey یکی از سایت‌های معروف برای یادگیری موسیقی بصورت آنلاین است
Flowkey یکی از سایت‌های معروف برای یادگیری موسیقی بصورت آنلاین است

نتیجه

پیشاپیش بخاطر لذت یادگیری پیانو به شما تبریک می‌گویم! با استفاده از ابزارهای نام برده، خود را برای موفقیت در مسیر آموزش پیانو آماده کنید. به یاد داشته باشید، مترونوم ریتم شما را ثابت نگه می دارد، هدفون با کیفیت شما را در دنیای زیبایی ملودیک غرق می کنند و یک نیمکت راحت پیانو، تضمین می کند که محیط نوازندگی شما برای رشد و طول عمر مفید است. فرق ندارد که مبتدی هستید یا یک پیانیست با تجربه، این لوازم جانبی همراهان مطمئن شما در مسیر برای بهبود کیفیت نوازندگی شما هستند.

اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آموزش پیانو نیز می‌توانند در رشد شما نقش بسزایی داشته باشند. البته شرط مهم در این رشد تمرین مناسب و پیوسته است. پس به تمرین ادامه دهید  و اجازه دهید پیانو قلب و روح شما را پر کند. 

برای شروع یادگیری پیانو، این ساز خوش‌صدا و چالش‌برانگیز آماده هستی؟ اگر همین حالا شروع کنی و نکات مهم را رعایت کنی، در مدت شش ماه به یک نوازنده‌ی مسلط تبدیل خواهی شد.

پیانو خنیاگر