پیانو سازی است که از دیرباز تاکنون نه تنها در محافل اهالی موسیقی می‌درخشد، بلکه در دورهمی‌ها نیز به عنوان یک ابزار موسیقی دل‌انگیز یکه‌تازی می‌کند. اگر شما نیز مایل‌اید ذوق و توانمندی خود را با این ساز به نمایش بگذارید، نیاز است اطلاعاتی درباره ساختار و نحوه صدادهی آن نیز داشته باشید. به همین دلیل این نوشتار را به آموزش‌های پایه پیانو برای افراد مبتدی، لزوم آشنایی با ساختار داخلی و مکانیسم پیانوهای آکوستیک و در پایان آشنایی ابتدایی با ساز و کار این ساز اسرارآمیز اختصاص داده‌ایم.

نمودار صفحه کلید پیانو برای افراد مبتدی

نمودار صفحه کلید پیانو که در ساده‌ترین حالت جهت آموزش پیانو برای افراد مبتدی تهیه شده، در زیر مشاهده می‌شود. بیایید قبل از هر چیز نگاهی به طرح صفحه کلید پیانو بدون برچسب، یعنی بدون نام نت‌ها بیندازیم. تصویری که در زیر می‌بینید، شامل قرارگیری هفت نت موسیقایی پشت سر یکدیگر است. به ترتیب از چپ (کلیدهای سفید فقط) دو Do ر Re می Mi فا Fa سل Sol لا La سی Si هستند.

کلاویه‌های پیانو
صفحه کلید پیانو

کلیدهای صفحه کلید پیانو

فردی که تازه شروع به یادگیری پیانو کرده ممکن است با دیدن صفحه کلید پیانو احساس سردرگمی داشته باشد. «چگونه قرار است همه این نام‌ها را به خاطر بسپارم؟» اما همان‌طور که خواهیم دید، درک آن بسیار ساده است و تنها کاری که شما باید انجام دهید تکرار و تمرین است.

در اینجا یک نمودار ساده صفحه کلید پیانو (در زیر این پاراگراف) آورده شده است. کلیدهای سفید همه برچسب‌گذاری شده‌اند. اگر خوب دقت کنید، متوجه خواهید شد که نام‌های کلیدها بارها و بارها تکرار می‌شوند. این نت‌ها A، B، C، D، E، F و G. هستند. لازم به توضیح است که استفاده از الفبای انگلیسی برای نت‌ها در سیستم آمریکایی اتفاق می‌افتد. به این ترتیب که لا معادل A و به ترتیب جلو می‌رود. B معادل سی، C معادل دو، D معادل ر، E معادل می، F معادل فا و G معادل سل قرار می‌گیرد.

صفحه کلید پیانو
نت‌ها روی صفحه کلید پیانو

صفحه کلید پیانو

در طرح زیر، چیدمان کامل کیبورد پیانو را اضافه کرده‌ایم. هر دو کلید سفید و سیاه نام‌گذاری شده‌اند. هر کلید سیاه دارای دو نام نت است. در اینجا C، C-Sharp (D-Flat)، D، (E-Flat)، E، F، F-Sharp (G-Flat)، G، G-Sharp (A-Flat)، A، A-Sharp ‪(B-Flat)‬ و B وجود دارد. پیشنهاد می‌شود برای یادگیری مفاهیم پیچیده‌تری مثل Flat، Sharp و… دفترچه آموزش نت‌خوانی را دانلود و آن را مطالعه کنید.

کیبورد پیانو
نت‌ها روی صفحه کلید پیانو

یک تمرین برای یادگیری کلیدهای پیانو

یک تمرین کوتاه و خلاصه جهت آموزش پیانو برای افراد مبتدی به شکل زیر است. سعی کنید هر کلید را نیز بر روی صفحه کلید پیانو پیدا کنید.

Sharp برای کمک به یادگیری بهتر Sharp ها (#) و Flat ها (b) باید بدانیم که نیم پرده (Semitone) چیست. نیم پرده یا نیم گام یا نصف تن، کوچک‌ترین فاصله در موسیقی است. این فاصله بین دو نت است که در کنار هم قرار دارند. بنابراین فاصله بین C و C-Sharp یک نیم تن است، فاصله بین D و D-Sharp یک نیم تن است و برای فاصله A و A-flat نیز همین الگو صدق می‌کند.

نتی که یک نیم تن بالاتر از C است چیست؟ پاسخ C-Sharp است. نتی که یک نیم تن بالاتر از D باشد چیست؟ پاسخ D-Sharp است و بالعکس نتی که یک نیم تن کمتر از D باشد چیست؟ پاسخ D-Flat است. نتی که یک نیم تن پایین‌تر از E باشد، کدام است؟ پاسخ E-Flat است.

یک پرده (یا تن) کامل، فاصله میان دو نیم پرده است. یعنی فاصله بین دو پرده‌ای که در محل کوک از هم جدا می‌شوند. برای مثال C و D و E و F و G هر کدام یک نوت کامل و مجزا هستند.

کیبورد پیانو برای افراد مبتدی
نت‌ها روی کلیدهای پیانو

یک پیانو دارای ۱۲ الگوی نت است. این را می‌توان در نمودار صفحه کلید پیانو در بالا مشاهده کرد. در حالی که تعداد زیادی نت روی پیانو وجود دارد، اما در واقع ۱۲ نت بارها و بارها تکرار می‌شوند. این الگو روی پیانوی آکوستیک بیش از ۷ بار تکرار می‌شود. ۱۲ نوت در الگوی فوق شامل C، C-Sharp (D-Flat)، D، (E-Flat)، E، F، F-Sharp(G-Flat)، G، G-Sharp (A-Flat)، A، A-Sharp ‪(B-Flat)‬ و B هستند. به نمودار کیبورد زیر نگاه کنید. شامل ۱۲ نوت پیانو یا کیبورد موسیقی است.

کلاویه‌های پیانو

نکته‌ای برای درک بهتر کلیدهای پیانو

برای درک بهتر طرح کلیدهای پیانو ببینید که چگونه کلیدهای سیاه روی پیانو در گروه‌های دو و سه تایی دسته‌بندی می‌شوند. آیا توجه دارید که چند گروه از دوتایی و سه تایی وجود دارد؟

همچنین متوجه خواهید شد که نت C همیشه قبل از گروه ۲ تایی (یا sharp) قرار دارد، در حالی که F همیشه قبل از گروه ۳ تایی (یا flat) قرار می‌گیرد. در پیانوی ۴۹ کلیدی، ۵ کلید C وجود دارد، درپیانوی ۶۱ و ۷۶ صفحه کلیدی ۶ کلید C ودر پیانو با ۸۸ کلید، ۸ کلید C وجود دارد.

اولین نت روی صفحه کلید ۴۹ کلیدی C و آخرین نت C است.

نت اول روی صفحه کلید ۶۱ کلیدی C و آخرین نت C است.

اولین نت روی صفحه کلید ۷۶، E و آخرین نت G است.

نت اول روی پیانوی ۸۸ کلیدی A و آخرین نت C است.

اگر پیانوی ۸۸ کلیدی دارید، به صفحه کلید پیانوی خود نگاه کنید و کلید C ​​را پیدا کنید. این کلید تقریباً در مرکز صفحه کلید شما قرار دارد. یادگیری مکان نت‌ها هنگام یادگیری نواختن پیانو بسیار مهم است.

 نمودار صفحه کلید پیانو در شکل زیر که جهت آموزش پیانو برای افراد مبتدی تهیه شده نگاه کنید که نت‌های مختلف پیانو را نشان می‌دهد (C، D، E، F، G، A و B). در اینجا کلید سل، کلید بأس و حامل اصلی را مشاهده می‌کنید. C در کلید سل و C در کلید بأس یک نوت مشابه هستند و در اینجا نقطه تقاطع آنها در حامل اصلی است. و به عنوان C وسطی شناخته می‌شود.

نت‌های پیانو برای افراد مبتدی
نت‌ها روی صفحه کلید پیانو

حال که این نکته را در نوازندگی پیانو یاد گرفتی، اولین جلسه‌ی رایگانِ مجموعه آموزش پیانو را ببین، تمرینات آن را با دقت انجام بده و از یادگیری این ساز جذاب و دوست‌داشتنی لذت ببر.